ایده خوب، نوری در چراغدان برای هدایت استارتاپ

 ایده خوب، نوری در چراغدان برای هدایت استارتاپ

کد مطلب: ۹۹۰۶۰۴۱۴
یک ایده مثل نان شب برای استارتاپ شما در مسیر کارآفرینی واجب است.
اگر قرار باشد به جایی که تاریکی مطلق است ورود کنید، به باریکه نوری احتیاج دارید تا قدرت ورود به آنجا را برایتان ایجاد کند. احتمالا این نور همه فضا را روشن نخواهد کرد ولی دوکار مهم را صورت می‌دهد. اول  آنکه این باریکه نور قدرت بخش آن است که بتوان در این تاریکی قدم نهاد و دیگر آنکه می‌توان در هر لحظه با امید به آن نور مسیر خود را دید و بهر مسیرادامه داد و همچنین قدم‌های اشتباه صورت گرفته را اصلاح نمود.

ایده در نقش همان نور برای ورود به دنیای کارآفرینی و راه‌اندازی یک استارتاپ است. نوری که در مغز و ذهن فرد شکل می‌گیرد و کارآفرین با اتکا بر آن برای ورود به مسیرناشناخته های کارآفرینی قدم می‌نهد ایده هدایتگرکارآفرینی در این مسیر است.

پس عنصر ایده، در فرآیند استارتاپ و کارآفرینی، از عناصر ماندگار، قدرت‌بخش و الهام‌بخش در مسیر کارآفرینی است.

شکل‌گیری ایده:

شکل‌گیری ایده در استارتاپ با توجه به نوع نگاه افراد به پیرامون خود شکل می‌گیرد.
ایده از شکل‌گیری در ذهن متولد شده و توسط کارآفرین تربیت می‌شود پس از آن با اعتبارسنجی و کارامد بودن آن وارد مرحله اجرا می‌گردد.
برخی بواسطه تجربه محیطی به موضوعی برخورد کرده و در گفتگویی که با خود شکل می‌گیرد، شروع به حل خلاقانه مسئله کرده و برای آن راه حلی در ذهن خود ایجاد می‌کنند که این راه حل ایده نام دارد. مثلا فرض کنید فردی بعنوان کشاورز در تولید زعفران نقش دارد.  آنچه او در این مسیر می‌بیند اینست که در محیطی که آب بسیار کم وجود دارد کشاورزان بسیاری شروع به کاشت بذرهایی کرده اند که  مصرف آب بسیاربالایی دارد. او که خود با این مشکل مواجه بوده است در ذهن خود برای حل این مشکلات به روش خلاقانه‌ای فکر می‌کند و برای آن ایده­‌ای متصور می‌گردد.

مشاهده

شکل‌گیری ایده استارتاپ در مشاهده نیز رخ می دهد.
بسیاری از افراد، به آنچه در اطراف رخ‌ می‌دهد توجه کرده و برای رفع نیاز و حل مشکل به یک مسئله رسیده و بوسیله روش‌های خلاقه ایده‌ای را در ذهن متصور می‌شوند. بسیاری از ایده‌های نو در پیشگیری، درمان و تشخیص بیماری را می‌توان از این جنس پیدا نمود افرادی متخصص دانش خود را در اختیار نیازی که پیرامون خود دیده‌اند قرار می‌دهند.
پایه و اساس شکل‌گیری داروهای جدید و یا دستگاه‌های تشخیصی سریع و دقیق از این جنس هستند.

برخی نگاهی به آینده دارند و دنیایی در آینده را پیش‌بینی می‌کنند. آنها با مشاهده حال برای اتفاقی در آینده بدنبال روش‌های خلاقانه برای حل اینگونه مسائل می‌گردند. مثالی از اینگونه ایده‌ها را می‌توان در اید‌­های که در شرکت‌های ایلان ماسک رخ می‌دهد جستجو کرد.
او با اتفاقی در حال  و با مطالعه آنچه در آینده رخ می‌دهد ایده را در ذهن خود تصورمی‌شود.

اصالت ایده از فرد دیگر

بجز این سه حالت، حالتی دیگر را هم می‌توان متصور شد و آن حالتی است که اصالت ایده از فرد دیگری است و ایده‌پرداز با مطالعه ایده، آن را بر شرایطی جدید که می‌تواند زیرساخت، فرهنگ، محیط و یا … باشد  منطبق کرده و آنرا برای محیطی جدید آماده می‌نماید.

این ها همه آن چیزی است که ایده نامیده می‌شود. ایده به ذهن رسیده، قبل از اجرا نیاز به تربیت و پرورش دارد. پرورش ایده باعث ماندگاری خواهد شد و ماندگاری باعث فهمیدن آن توسط دیگران می‌شود و این قابلیت را برای تغییر نظر و رفتار مخاطبان پیدا خواهد نمود.

ایده عالی مستدام!

در کتاب ایده عالی مستدام از شش اصل اساسی برای استارتاپ ها سخن می‌گوید که می‌تواند به تربیت ایده کمک نموده و آن را ماندگار نماید.

ایده استارتاپ عالی مستدام

سادگی

عبارتی که ایده را به دیگران معرفی می‌کند می‌بایست ساده باشد و عمق مفاهیم آنرا در سادگی آن بتوان پیدا نمود. این باعث می‌شود دیگران علاوه بر اینکه راحتر آنرا درک نمایند تفکر آن هم  به عمق ایده هدایت گردد.

غیر منتظره بودن

باید راهی را پیدا کرد که توجه مخاطب در هر جایگاهی به ایده جلب گرد. باید مخاطب را غافلگیر نمود و آنچه در ذهن خود از پیش درباره ایده ساخته را با اصل غافلگیری روبرو نمود.

ملموس نمودن ایده

یکی از موارد مهم برای ماندگاری آنست که ایده را از مسیر پر پیچ و خمی که در ذهن گذشته را تبدیل به یک جمله یک خطی نبود که مخاطب بتواند آنرا به ساده‌ترین شکل درک کند. در واقع آنرا هلو بپر در گلو برای مخاطب قرار دهد.

معتبر بودن ایده

هرچقدر ایده برای فرد ملموس باشد ولی باز هم نیاز به آن دارد که اعتبارسنجی گردد. نمونه بارز آنرا می‌توان در فلسفه به شرط چاقو یافت. ایده‌ای که برای مخاطب دارای اعتبار باشد بطوریکه مخاطب آنرا تجربه کرده باشد و یا به روشی بتوان آنرا برای مخاطب اعتبارسنجی نمود یکی دیگر از اصول ماندگاری ایده است.

احساسی بودن

یکی از موارد دیگر برای نشاندن ایده در ذهن مخاطب احساسی نمودن آن برای مخاطب است. با این کار از نیرو حس برای ایجاد توجه و برقراری ارتباط در او استفاده میگردد. در این راه می‌بایست بیان ایده خود و یا تعریفی که از ایده خود برای دیگران می‌سازید را با حس مخاطب درگیر نمایید.

داستانی بودن

شنیدن داستان‌ها مانند شییه‌سازهای پرواز عمل می‌کنند و می‌توانند مخاطب را برای پاسخ سریع‌تر و موثرتر آماده نمود. و مخاطب نسبت به ایده ارتباط بهتر برقرار نموده و یا حتی بتواند همزاد پنداری نماید.

اعتبار سنجی ایده‌ها

اعتبارسنجی ایده یکی از موارد بیار مهمی است که می‌بایست به آن توجه جدی نمود. بسیاری از ایده‌هایی که در ذهن می‌گذرد و یا در محیط بجز محیط خود مشاهده شده است ممکن است بسیار جذاب باشد ولی قابلیت پیاده‌سازی را در محیط فعلی ایده‌پرداز نداشته باشد. اگر قرار است کارآفرین در مسیر کارآفرینی قدم بردارد باید به ایده‌هایی بها دهد که توانایی کسب و کار شدن را در محیط خود داشته باشد و بر زیرساخت و امکانات و فرهنگ پیرامون خود منطبق باشد. ممکن است بسیاری از ایده‌ها در دنیایی خارج از پیرامون ایده‌پرداز مسئله‌ کسب و کاری باشد ولی در محیط او مسئله‌ای از جنس تحقیق و توسعه  رخ دهد.

جمع‌بندی یک فرایند

ایده فرایندی است که بر اثر تجربه زیسته در ذهن فرد رخ می‌دهد و فرد، مبتنی بر آن، تلاش بر اشتراک‌گذاری تجربه زیسته خود با روایتی جدید برای دیگران دارد. ایده می‌بایست آنقدر به بلوغ برسد که در حین سادگی دارای عمقی  مناسب گردد و در ذهن مخاطب در هر جایگاهی ارتباطی با کارآفرین به یادگار مانده و دیگران نیز درک درستی از آن داشته باشند.  

ایده را می‌توان با پرورش درست در مسیر کارآفرینی و خلق ارزش قرارد داد و آنرا به گونه‌ای ارزشمند برای مخاطب آماده نمود و همسفرانی که یاری‌بخش در این مسیر پر و پیچ و خم  باشد را جذب نمود.

تبلیغات دیجی کول

علی منظور

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *