مرکز نوآوری شرکت Roche | معرفی صنعت داروسازی

مرکز نوآوری شرکت Roche | معرفی صنعت داروسازی

۶۶۰۱۵
امروزه، نیاز به نوآوری بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛ و این نیاز روز‌افزون، توجه به نوآوری را به امری حیاتی تبدیل می‌کند.
خلق یک ایده و تولید یک محصول مناسب، دو امر متفاوت هستند؛ که تفاوت میان نوآوری با ابتکار را بیان می‌کنند.
نوآوری و ابتکار در صنعت داروسازی، دارای شاخص‌هایی می‌باشند؛ که در سال ۲۰۲۰، این شاخص‌ها توسط IDEA Pharma به روز‌رسانی شده و منتشر گردید. بخشی از این شاخص ها بیان می‌کند که ۹۹% کار سخت، در مقابل ۱% ایده‌پردازی مطرح است. به عبارت دیگر، موانع بسیاری در مسیر توسعه محصول وجود دارد. بنابراین کمپانی‌های دارویی، استراتژی‌های مختلفی را برای خلق نوآوری و یا ابتکار به کار می‌گیرند.
شرکت Roche در سال ۲۰۱۹، رتبه یک در نوآوری و رتبه ده در ابتکار را از‌آن خود کرد. این شرکت دارای هفت شتابدهنده و مرکز نوآوری می باشد.
در این مقاله، با تیم تحریریه هنام همراه باشید.

مرکز نوآوری-شرکت Roche
مرکز نوآوری شرکت Roche

نوآوری و ابتکار

افزایش نیاز روزافزون به خلق نوآوری، امری انکارناپذیر است؛ که توجه به آن را دوچندان می‌کند. بنابراین مراکز نوآوری یک کمپانی، قلب تپنده آن می باشد.برای نوآوری و ابتکار در صنعت داروسازی، شاخص هایی تعریف می شوند. IDEA Pharma، این شاخص‌ها را در سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی و منتشر کرد.
این شاخص‌ها مربوط به پیش از بحران پاندمی کویید۱۹ می‌باشند؛ و با عملکرد‌های شرکت‌های دارویی و بیوتکنولوژی و مراکز نوآوری در ارتباط با این بحران مرتبط نیستند.

تفاوت نوآوری و ابتکار

خلق یک ایده و تولید یک محصول مناسب، دو امر متفاوت هستند؛ که تفاوت میان نوآوری با ابتکار را بیان می‌کنند.
برخی شرکت‌ها، در یکی از این دو مورد ( نوآوری و ابتکار )، بهتر از دیگری هستند.
برای سنجش میزان پتانسیل و سودمندی یک شرکت، تعداد داروهای تولید‌شده‌ی کمپانی حائز اهمیت نیست؛
بلکه پاسخ سوال {درصورتی که یک محصول مشابه، به دو شرکت داده شود، کدام یک بهتر عمل میکند؟}، به عنوان یک شاخص نوآوری مطرح می‌شود.
به علاوه، توانایی یک شرکت دارویی، در ارزش افزایی به پایپ لاین خود نیز به عنوان یک شاخص مطرح می‌باشد.

ایده پردازی با توانایی اجرای ایده، دو امر متفاوت هستند.

تاریخ در ستایش بزرگمردانی چون استیو جابز، هنری فورد و… به ما آموخته است؛ که علی‌رغم تمایل این افراد به تجلیل از ایده‌های‌شان، صرفا توانایی اجرا و سازماندهی آن ها موجب خلق نوآوری شده است.

به عبارت‌دیگر، ۹۹% کار سخت، در مقابل ۱% ایده پردازی مطرح است.

در همین رابطه در هنام بخوانید: معرفی شرکت Roche /مجموعه معرفی صنعت داروسازی

مرکز نوآوری-شرکت Roche
مرکز نوآوری شرکت Roche

توسعه دارو جدید

توسعه یک دارو جدید مناسب، ممکن است به دلیل عدم توانایی شرکت دارویی، متوقف گردد.
به‌عبارتی، موانع بسیاری در فاصله‌ی ایده تا خلق ارزش آن وجود دارد.
برخی شرکت‌ها، به منظور صعود سهام توسعه خود، بیش از حد به افزودن داروهای جدید تمرکز می‌کنند.
درحالیکه یاداوری این امر ضروری است که توانایی شرکت‌ها در شناخت استعداد‌شان متفاوت است.
هزینه متوسط عرضه یک دارو جدید، ۴.۵ میلیارد دلار است. این درحالی است که، از هزاران برنامه در صنعت، هر‌سال تنها ۴۰ تا ۵۰ داروی جدید عرضه می‌گردند؛ و تنها ۱۰ تا ۱۵ مورد از آن‌ها، موفق به بازگشت مالی از سرمایه گذاری‌شان می‌شوند. برخی شرکت‌ها، درآمد قابل‌توجه‌ای از محصولات جدید کسب نمی‌کنند.
بررسی درامد ۳۰ شرکت برتر دارویی نشان می‌دهد که متوسط درآمد آن‌ها از محصولاتی که در ۵ سال اخیر عرضه شدند، تنها ۱۲% بوده است.
به علاوه لازم به ذکر است که یکی از دلایل پیچیده‌بودن بحث قیمت‌گذاری داروها، افزایش قیمت داروهای قدیمی می باشد. متاسفانه برخی از کمپانی‌ها به دلیل نداشتن داروهای جدید، مجبور به افزایش قیمت داروهای قدیمی هستند.
با‌وجود تمامی مشکلات، یک پایپ‌لاین سرشار از تازگی و فرصت‌های جدید، چیزی است که امروزه از شرکت‌های دارویی انتظار می‌رود. بنابراین اهمیت مراکز نوآوری، تحقیق و توسعه دراینجا مطرح می شود.

مثال

در بحران سوخت، نیاز به خودرو‌های کم مصرف افزایش می‌یابد؛ که در نتیجه‌ی این افزایش نیاز، تولیدکننده‌های جدیدی وارد عرصه می‌شوند. بنابراین در صنعت داروسازی نیز، با نفوذ در زمینه بیماری‌های نادر، شرکت‌ها دریافتند که دیگر به الگوهای توسعه و فروش قدیمی نیازی نخواهند داشت.

شتابدهنده و مرکز نوآوری شرکت Roche

شرکت Roche، دارای شبکه تحقیق و توسعه گسترده ای می‌باشد؛ و بدین منظور، سه واحد تحقیق و توسعه مختلف ایجاد کرده است، که یکی از این واحدهای تحقیق و توسعه، در خود Roche واقع می‌باشد.
به علاوه، این شرکت دارای هفت مرکز نوآوری هست. این مراکز، فعالیت های پژوهشی واحد تحقیق و توسعه شرکت را پشتیبانی می‌کنند؛ و با هدف ایجاد تغییرات موثر در زندگی بیماران فعالیت می‌کنند. بازل، یکی از مراکز نوآوری شرکت می‌باشد؛ که مرکز فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت نیز در آن انجام می‌گیرد.
شرکت Roche دارای درآمد حدودا ۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بوده است.

درسال ۲۰۱۹، Roche رتبه یک در نوآوری و رتبه ده در ابتکار را از آن خود کرد.

مراکز نوآوری شرکت Roche

مرکز نوآوری کوپنهاگ ( Copenhagen )

بخشی از مطالعات واحد تحقیق و توسعه Roche، در زمینه درمان‌های مرتبط با RNA می‌باشد؛ که این مرکز نوآوری ، پژوهش‌های مرتبط با این موضوع را انجام می‌دهد.
مرکز کوپنهاگ، پلتفرم اختصاصی LNA را برای ایجاد داروهای جدید مهم، بهره‌برداری کرد.
از آن پس، از نظر تولید سریع داروهایی که RNA را هدف قرار می‌دهند، در‌صدر قرار گرفت.
داروهایی که به طور مستقیم RNA را هدف قرار می‌دهند، دارو‌های انسانی را دچار تحول خواهند کرد.
همچنین دارای پتانسیل، در زمینه‌ی کشف دارو‌های جدید، توسعه و تولید کارآمد‌تر، سریع‌تر و با خطای کمتر است. این دسته دارویی جدید، راه حل درمانی برای بیماری‌هایی است که با روش‌های درمانی مرسوم، بهبود نیافتند.

این شتابدهنده و مرکز نوآوری به طور پیوسته در کشف دارو جدید، تکنولوژی و قرار‌دادن علم و تجربه در کنار‌هم سرمایه‌گذاری می‌کند؛ تا شانس بیشتری برای داروهای مرتبط با RNA خلق کند.
Bo Rode Hansen مدیر تیم این مرکز نوآوری می‌باشد. در این مرکز، گروه‌های پژوهشی از شیمی، الیگوسنتز، بیولوژی مولکولی، داروشناسی، سم شناسی و بیوانفورماتیک در‌حال فعالیت اند.
در جهت شناسایی کاربرد وسیع داروهای مرتبط با RNA در بیماری‌های انسان، این مرکز با شرکت‌های داروسازی انتخابی همکاری می‌کند. این انرژی و همکاری فرایند درمانی مرتبط با RNA را تسریع می‌بخشد.

مرکز نوآوری-شرکت Roche
LNA ( Locked Nucleic Acids )

مرکز نوآوری پنتزبرگ ( مونیخ-آلمان )

این شتابدهنده و مرکز نوآوری یکی از بزرگترین مراکز بیوتکنولوژی در اروپا، با بیش از ۵۶۰۰ عضو می‌باشد.
مرکز نوآوری مونیخ، هم در زمینه ی دارو و هم تشخیص فعالیت می‌کند، که این امر، آن را در Roche بینظیر ساخته است.

  • در این مرکز، تحقیق، توسعه و تولید پروتئینها برای استفاده دارویی یا تشخیصی انجام می‌گیرد؛ که براساس ۷۰ سال تجربه در بیوشیمی و تمامی زمینه‌های بیوتکنولوژی تا مقیاس صنعتی می‌باشد.
  • به علاوه، تمرکز محققان آن، بر کشف و توسعه داروهای پروتئینی جدید، به ویژه در زمینه سرطان، تست‌های ایمنی و ترکیبات موردنیاز آزمایشگاه Roche می‌باشد.
  • تبحر بی‌نظیر این مرکز نوآوری، تولید و توسعه نسل بعدی آنتی بیوتیک‌ها است.
  • مرکز اصلی آنتی‌بادی پنتزبرگ، دارای زنجیره ارزش تولید و عرضه معتبر آنتی‌بادی‌های ویژه ، برای تقریبا تمامی حوزه‌های کسب و کار شرکت می‌باشد.
  • این مرکز، مونوکلونال آنتی‌بادی، آنزیم، نوکلئیک‌اسید و ترکیبات برای تست‌های درمانی و پژوهشی را در سطح جهان عرضه می‌کند.

این مرکز از طریق برنامه بیومارکر، در سلامت شخصی ( personalized healthcare ) شرکت Roche سهیم است.

مرکز نوآوری نیویورک

مرکز پژوهش بالینی ( TCRC )، بخشی از سازمان تحقیق و توسعه دارویی شرکت Roche است؛
و به عنوان یک قطب، در زمینه فعالیت‌های تحقیق و توسعه در امریکای‌شمالی می‌باشد؛ که این امر، اهمیت این مرکز را برای شرکت یادآور می‌کند.
اعضای این مرکز نوآوری و شتابدهنده از افراد حرفه ای و متخصص تشکیل می‌شود؛ که با تمرکز بر داروهای کاندید جدید برای Roche، فعالیت می‌کنند.
به علاوه متخصصین، با هدف بهبود سهام فعلی شرکت، برای دستیابی به نوآوری‌های دیگر، پذیرای همکاری در سطح جهان هستند.

در همین رابطه در هنام بخوانید: معرفی مراکز تحقیق و توسعه شرکت Roche

مرکز نوآوری شانگهای ( چین )

یکی از شتابدهنده ها و واحدهای تحقیق و توسعه شرکت Roche ، در سال ۲۰۰۴، در شانگهای چین ایجاد شد.
مرکز نوآوری شانگهای، یک مرکز نوآوری از Roche محسوب می‌شود؛ که در زمینه کشف داروهای جدید، در حوزه‌های سرطان شناسی، ویروس شناسی و بیماری های متابولیک فعالیت می‌کند.
این مرکز نوآوری، با بهترین دانشگاه‌ها، شرکت‌های بیوتکنولوژی و سازمان‌های تحقیقاتی همکاری می‌کند.

مرکز نوآوری ویلوین ( انگلیس )

تیم تحقیقاتی این شتابدهنده و مرکز نوآوری ، شامل عملکرد‌های بالینی، داروشناسی بالینی، مدیریت توسعه‌ و‌ مطالعات‌بالینی می باشد.

مرکز نوآوری زوریخ ( سوئیس )

شرکت Roche، شرکت بیوتکنولوژی Glycart را جذب کرد.

شرکت بیوتکنولوژی Glycart، نسل جدید محصولات آنتی‌بادی، با اثر بالا را توسعه داد. این آنتی‌بادی‌ها در درمان سرطان مورد‌استفاده قرار می‌گرفت.
در سال ۲۰۰۵، شرکت Roche این شرکت بیوتکنولوژی را جذب کرد. از آن زمان، Glycart به عنوان واحد بی‌نظیر و مستقل Roche محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۳، داروی GAZYVA ( obinutuzumab) ، برای درمان لوسمی مزمن تائیدیه FDA دریافت کرد.
هدف مرکز نوآوری زوریخ، این است که Roche را در توسعه نسل جدید محصولات آنتی‌بادی مهندسی‌شده در صدر قرار دهد.
آنتی‌بادی مهندسی‌شده ای که با اثر درمانی بیشتر، به نیاز‌های بالینی پاسخ می‌دهد.
این مرکز همچنین، به عنوان مرکز اصلی آنتی‌بادی مهندسی‌شده در شرکت Roche، می‌باشد.

تیم تحقیقاتی این مرکز، در زمینه‌های مختلف مهندسی پروتئین، بیوشیمی، سنجش بیولوژی سلولی، هیستولوژی، داروشناسی پیش‌بالینی و ایمونولوژی‌تومور فعالیت می‌کند.
همچنین این مرکز بر توسعه محصول- از مفاهیم علمی و معتبرسازی تا مطالعات متناظر- تمرکز دارد.
به طور کلی، انجام این امور، تعهد Roche را در بهبود داروهای ضد‌سرطان ارتقاء می‌بخشد.

جمع بندی

اینکه شرکت Roche، در سال ۲۰۱۹، رتبه یک در نوآوری و رتبه ده در ابتکار را از آن خود کرد؛ با علم بر این مهم بوده است؛ که ” نوآوری ” با ایده پردازی متفاوت است.
موانع بسیاری در فاصله‌ی ایده تا خلق ارزش آن وجود دارد. شرکت‌های برتر جهان، برای خلق نوآوری، استراتژی‌های مختلفی را به کار می‌برند.
در این مقاله، هدف آشنایی کلی با مفاهیم و معرفی مراکز نوآوری موفق‌ترین شرکت‌ جهان در زمینه نوآوری بود. شاخص‌های نوآوری و ابتکار بسیار گسترده هستند، که در مقاله‌های بعدی به تفصیل به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

شرکت شتابدهنده هنام فارمد
قلب تپنده تکنولوژی دارویی ایران

منابع

مراکز نوآوری شرکت Roche
مجله Fortune

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *