۴ گام برای اعتبارسنجی ایده استارتاپ

 ۴ گام برای اعتبارسنجی ایده استارتاپ

۹۹۰۹۰۳۰۱
لازم است بدانید که علت شکست ۴۲% از استارتاپ‌ها، انتخاب محصول یا خدمت نادرست است.
در این جمله، واژه ” نادرست” دقیقا به چه معناست؟ محصول یا خدمتی که متناسب با نیاز مشتری نباشد!
 اساسا کسی حاضر نیست، هزینه و زمان خود را برای ایده یا محصولی صرف کند که مطابق با نیاز مشتری نیست و در نتیجه سودآور نیز نخواهد بود.
بنابراین اعتبارسنجی ایده در مرحله اول برای یک استارتاپ مانند انتخاب بذر مناسب است. در حقیقت اگر بذر متناسب با خاک و محیط انتخاب نشود، نمی‌توان انتظار رشد و ثمردهی داشت.  
در این مقاله، ۴ روش اصلی برای اعتبارسنجی ایده مطرح شده است.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

۳ ویژگی مهم و اعتبارسنجی ایده استارتاپ

اعتبارسنجی ایده استارتاپ

پائول گراهام، هم بنیانگذار شتابدهنده برتر Y-Combinator، در این زمینه می‌گوید؛
بهترین ایده‌ها برای یک استارتاپ، در سه چیز مشترک هستند :
۱. بنیانگذاران، خود طالب آن ایده‌ها باشند.
۲. استارتاپ، قادر به ساخت و عملیاتی کردن آن‌ها باشد.
۳. افراد دیگری نیز بر این باور باشند که آن ایده، ارزش عملی کردن را دارد.
ماکروسافت، اپل، یاهو، گوگل و فیس بوک، به این شیوه، مسیر خود را آغاز کردند.

فاکتورهای تعیین کننده بهترین ایده استارتاپ

اعتبارسنجی ایده استارتاپ

شرکت‌های موفق مانند ماکروسافت، یک گام فراتر از زمان خود برداشتند. آن‌ها محصول یا خدمتی را ارائه کردند که تا آن زمان، در دسترس نبود.

در هنام بخوانید : اثبات مفهوم (PoC)؛ اولین آجر از استارتاپ من

همچنین آن‌ها با علم بر چگونگی ساخت محصول جدید، کار خود را آغاز کردند. در ادامه نیز، خلق نوآوری به یکی از استراتژی‌های آن‌ها برای مقابله با رقبای درحال ظهور تبدیل شد. اما همچنان تمرکز خود را بر هسته پیشنهادی اولیه خود حفظ کردند.
آگاهی از اینکه ایده استارتاپ، به کدام نیاز مشتری پاسخ خواهد داد، امری حیاتی است. زیرا این آگاهی، در هنگام تحقیقات، تجزیه و تحلیل بازار، می‌تواند به اعتبارسنجی ایده کمک کند.
علاوه بر این، ایده استارتاپ می‌بایست شامل فرضیات ارزش پیشنهادی ایده آل و پیشنهاد فروش منحصر به فرد نیز باشد. این دو، در عین یکسان بودن، تفاوت‌هایی نیز دارند.

۴ گام برای اعتبارسنجی ایده استارتاپ

۴ گام برای اعتبارسنجی ایده استارتاپ، شامل موارد زیر است :

  • اعتبارسنجی ایده استارتاپ، براساس مشتریان هدف
  • تحقیق در بازار و آنالیز رقبا
  • اعتبارسنجی ایده با دریافت بازخورد
  • ساخت حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP

۱. اعتبارسنجی ایده استارتاپ، براساس مشتریان هدف

پرسونا

مشتری، کسی است که از محصول یا خدمت استارتاپ استفاده خواهد کرد. بنابراین، می‌بایست ارزیابی شود که آیا ایده موردنظر، متناسب با مشتری هدف است یا خیر! برای این کار، در ابتدا نیاز است که تصویر درستی از مشتری داشته باشیم.

تعریف یک یا چند پرسونا، می‌تواند به درک و شناخت بهتر مشتری کمک کند. پرسونا، یک تصویر نیمه واقعی از مشتری است؛ که مشتری ایده آل را براساس داده‌های واقعی از دموگرافی، رفتارها، انگیزه‌ها و اهداف افراد تعریف می‌کند. این پرسونای مشتری، در زمینه‌های تحقیقات بازار و نیز اعتبارسنجی ایده استارتاپ، بسیار کارآمد خواهد بود.

۲. تحقیق در بازار و آنالیز رقبا

اعتبارسنجی ایده استارتاپ

در هنگام اعتبارسنجی ایده استارتاپ، تحقیق در بازار و آنالیز رقبا، به عنوان تکه حیاتی از پاذل مطرح هستند.

تحقیق در بازار، مشخص می‌کند که ایده فعلی استارتاپ، در گذشته اجرا شده است یا خیر! یافتن یک شکاف در بازار و سپس پر کردن آن به صورت هدفمند، به عنوان سکوی پرتاب به موفقیت به شمار می‌روند.
در دنیای امروز، منحصر به فرد بودن و ارائه‌ی راه حل‌های مقرون به صرفه، برای موفقیت استارتاپ ضروری هستند. داشتن صرفا یک ایده، دلیل محکمی برای آغاز یک کسب و کار نیست! در صورتی که ایده جدید، ارزش جدید یا متفاوتی را برای مشتری ایجاد نکند، موفقیت استارتاپ، در هاله‌ای از ابهام خواهد بود. به علاوه لازم به ذکر است که تفاوت قیمت، به معنای خلق ارزش و تفاوت نیست! افراد زیادی این اشتباه را مرتکب می‌شوند.
در مرحله بعد شناخت رقبا و آنچه که موجب موفقیت آن ها شده است، مسئله ی مهم دیگری است که باید بدان توجه شود.

بعد از تحقیقات بازار

در این مرحله، می‌بایست به چند پرسش مهم، پاسخ داده شود. هدف از این کار، شناسایی دقیق‌تر شایستگی ایده مورد نظر است. در حقیقت، پاسخ به این سوالات به استارتاپ کمک می‌کند تا ایده و چهارچوب کسب و کارش را محکم کند.

چند “آیا” مهم!

  • آیا استارتاپ، مدل و کسب و کاری دارد که منجر به سود شود؟
  • آیا ایده استارتاپ، در گذشته توسط فرد دیگری انجام شده است؟
  • آیا ایده جدید، ارزش متفاوتی برای مشتری ارائه می‌دهد؟

در صورت وجود رقبای بسیار و فرصت محدود، شاید بهتر باشد که ایده استارتاپ، ادامه پیدا نکند. اما حتی اگر ایده منحصر به فرد باشد، باز نیاز به اعتبارسنجی دارد. در مرحله بعد، انتخاب مدل کسب و کار مناسب بسیار مهم است. در مقالات بعدی، درباره مدل کسب و کار بیشتر توضیح داده خواهد شد.

۳. اعتبارسنجی ایده با دریافت بازخورد

اعتبارسنجی ایده استارتاپ

در این گام، از طریق دو روش می‌توان با دریافت بازخورد، ایده را اعتبارسنجی کرد.

  • به طور جداگانه،از مشتریان هدف در مورد ایده محصول سوال شود. در این روش، می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی، با مشتریان هدف ارتباط برقرار کرد.
  • از طریق یک نظرسنجی همگانی، نظر مشتریان هدف را جمع آوری کرد.

سوالاتی که می‌توان از مشتری پرسید شامل موارد زیر هستند :

آیا ایده محصول، همان چیزی بود که انتظارش را داشتند؟
آیا در صورت دسترس بودن این محصول، آن را خریداری می‌کنند؟
در صورت دسترس بودن این محصول، آن را به دوستان خود پیشنهاد می‌دهند؟
در صورت تمایل به خرید، بیشترین مبلغی که برای آن می پردازند، چقدر خواهد بود؟
آیا پیشنهادی در زمینه بهتر شدن ایده محصول دارند؟

دریافت بازخورد مشتریان، یکی از بهترین روش‌های اعتبارسنجی ایده، پیش از ساختن MVP می‌باشد.

۴. ساخت حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP

MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی، اساسا یک نسخه از محصول استارتاپ است. این نسخه برای پیاده سازی فرضیه‌ی ایده و نیز سنجیدن آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار، ارزان ترین راه حل برای ساخت ایده، در قالب یک محصول اولیه می‌باشد؛ بدون اینکه پیاده سازی کامل ایده نیاز باشد. MVP، امکان بهبود نقاط ضعف ایده محصول را فراهم می‌کند.

سخن پایانی

ایجاد یک استارتاپ، در وهله اول بسیار هیجان انگیز است. اما پیش از آغاز هر کاری، می‌بایست حتما از اعتبارسنجی ایده خود مطمئن شد. در مسیر یک کسب وکار نوپا، باید هوشمند عمل کرد. کورکورانه طی کردن این مسیر، شکست را به همراه خواهد داشت.

منابع

startupDevKit

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *