معرفی حوزه سلامت مصرف کننده شرکت بایر | مجموعه معرفی صنعت داروسازی

 معرفی حوزه سلامت مصرف کننده شرکت بایر | مجموعه معرفی صنعت داروسازی

کدمطلب: ۶۶۰۱۲
شرکت بایر یکی از سه شرکت بزرگ جهان در حوزه سلامت مصرف کننده است. فعالیت این حوزه در زمینه‌ی تولید و توزیع داروهای بدون نسخه (OTC) و مکمل، بهبود کیفیت زندگی، ارائه‌ی اطلاعات آموزشی و غیره می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که محصولات این حوزه‌ی شرکت بایر بیش‌تر از هر شرکت دیگری توسط داروسازان، به مصرف کنندگان پیشنهاد می‌گردند. برای بررسی بیش‌تر با تیم تحلیلی دارو و سلامت هنام تا پایان مقاله همراه باشید!

پیش از بررسی این حوزه در شرکت بایر، لازم است بدانیم حوزه سلامت مصرف کننده و اهداف آن چیست.

سلامت مصرف کننده در شرکت بایر

مقاله‌ای به چاپ رسیده در سایت science direct درمورد سلامت مصرف کننده این‌گونه توضیح می‌دهد:
در دنیا از افراد خواسته می‌شود درمورد سلامتی خود یا اطرافیان‌شان تصمیمات مهم و اساسی بگیرند. در گذشته انتخاب مسیر درمان فقط برعهده متخصصان و پزشکان بود.

هزاره جدید، دسترسی به اینترنت را با منابعی فزاینده از اطلاعات ممکن ساخت. این موضوع به سرعت موجب تغییر الگوی تصمیم گیری از پزشک محور به بیمار محور شد. امروزه افراد بیش از هر زمان دیگر کنترل و اطلاعات لازم برای تصمیمات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی خود را در اختیار دارند. اما همچنان ابزارهای بسیار کمی برای استفاده عاقلانه از این مجموعه اختیارات وجود دارد.
اینجاست که اطلاعات سلامت مصرف کننده می‌تواند کمک شایانی کند.

در همین رابطه در هنام بخوانید: تاریخچه شرکت بایر | مجموعه معرفی صنعت داروسازی

اطلاعات مربوط به سلامت مصرف کننده برای مصرف کنندگان بالقوه یا بالفعل دارو یا خدمات پزشکی و یا هر فرد علاقه‌مند در نظر گرفته شده‌اند. این اطلاعات آموزشی می‌تواند به افراد در تصمیم‌گیری در مورد رفتارهای مرتبط با سلامتی و درمان بیماری‌ها کمک کند. این اطلاعات با اطلاعات بالینی (اطلاعاتی که برای مخاطب پزشک نوشته شده است) متفاوت است. این اطلاعات ذهن افراد را باز می‌کند و شامل اصطلاحات تخصصی کم‌تر و قالب‌های کاربرپسندتر است. اطلاعات مربوط به سلامت مصرف کننده ممکن است در مورد پیشگیری، سلامتی و مراقبت از خود، بیماری‌ها و شرایط آن‌ها، درمان و گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی دیگر باشد.

معرفی بخش سلامت بایر | این ویدیو را با زیرنویس اختصاصی در آپارات هنام ببینید.

سلامت مصرف کننده در شرکت بایر

شرکت بایر محصولات، خدمات و اطلاعات لازم را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد تا افراد مسئولیت بیشتری در قبال سلامت روزانه خود داشته باشند و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود یابد. در این حوزه، شرکت بایر بر توسعه محصولات و داروهای جدید بدون نسخه (OTC) که باعث بهبود سلامتی و رفاه مصرف کنندگان می‌شوند، تمرکز دارد. تولید محصولات شرکت در این حوزه مطابق با خواسته‌ها و نیازهای مصرف کنندگان است. نوآوری‌های شرکت بایر از فرمولاسیون و بسته بندی محصولات گرفته تا دستگاه‌های پزشکی جدید متنوع است. سلامت مصرف کننده شرکت بایر شبکه‌ای جهانی از امکانات تحقیق و توسعه را در کشورهایی همچون ایالات متحده، فرانسه، آلمان و چین در اختیار دارد. بخش مهم دیگر استراتژی شرکت بایر، تبدیل برخی داروهای نسخه‌ای که برای مراقبت از خود مناسب هستند، به فرم بدون نسخه (OTC) است.

داروهای حوزه سلامت مصرف کننده

  • محصولات پوستی
  • مواد مغذی و مکمل
  • مسکن
  • سلامت گوارشی
  • آلرِژی
  • سرفه و سرماخوردگی
  • پیشگیری از مشکلات قلبی
محصولات حوزه سلامت مصرف کننده شرکت بایر
پرفروش‌ترین محصولات حوزه سلامت مصرف کننده شرکت بایر
فروش همگی این محصولات در سال‌های اخیر افت چشمگیری داشته است.

شرکت بایر در زمینه‌ی آموزش و ارائه‌ی اطلاعات سایتی را راه اندازی کرده است. این سایت به شکلی جالب اطلاعات مفید را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

برنامه‌های آینده شرکت بایر

فشار هزینه بر سیستم‌های سلامت عمومی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان، به طور فزاینده‌ای اهمیت مراقبت از خود را نشان می‌دهد. همین موضوع نیز موجب رشد بیش‌تر حوزه سلامت مصرف کننده در بلند مدت می‌گردد. حداقل نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر فاقد دسترسی به خدمات اصلی بهداشتی، از جمله داروهای خودمراقبتی هستند. هدف این است که تا سال ۲۰۳۰ دسترسی به سلامتی روزمره را برای ۱۰۰ میلیون نفر در جوامع محروم در سراسر جهان فراهم سازد. بسیاری از این محصولات به همراه آموزش هدفمند می‌توانند به پیشگیری از بیماری کمک کنند.

می‌توانید مقاله مربوط به حوزه‌ داروسازی شرکت بایر را نیز در همین زمینه مطالعه‌ کنید.

ادغام با بخش سلامت مصرف کننده شرکت Merck & Co

در سال ۲۰۱۴ با صرف هزینه‌ای ۱۴.۲ میلیارد دلاری شرکت بایر بخش سلامت مصرف کننده شرکت مرک را تصاحب نمود. مدیرعامل وقت شرکت بایر -ماریج دکرز- قصد داشت تا جایگاه شرکت بایر را در بازارهای توسعه یافته مانند اروپای غربی و ایالات متحده مستحکم ساخته و برترین شرکت در این حوزه در جهان گردد.

ادغام حوزه سلامت مصرف کننده شرکت بایر و مرک

در آن زمان، این توافق بسیار معقول به نظر می‌رسید. تا حدی که شرکت بایر تنها خواستار شرکت مرک نبود. درواقع این توافقنامه پس از آن که شرکت Reckitt Benckiser به طور غیر منتظره‌ای از رقابت کنار رفت، به بایر رسید.

نتیجه‌ی ادغام

شرکت بایر اعتراف کرد که معامله مرک انتظارات رشد و ارزش آفرینی را برآورده نکرده است.
آن‌ها علت این امر را عملکرد ضعیف بازارهای نوظهور و همچنین عدم سرمایه گذاری قبلی مرک در برندهای کلیدی خود اعلام نمودند.

“این معامله را همچنان به عنوان یک تصمیم صحیح می‌دانیم. زیرا ما موقعیت مثبتی در بازارهای مهم به عنوان مثال در ایالات متحده، و در بخش‌های مهم مانند آلرژی و سرماخوردگی، یافتیم. “

شرکت بایر

تنها چهار سال پس از پایان یافتن این ادغام، دو خط محصول مهم یعنی برند ضد آفتاب Coppertone و داروی مراقبت از پا Dr. Scholl، در صف تجدید ساختاری عمده قرار گرفتند. چند محصول دیگر نیز که بایر از آن‌ها انتظار زیادی داشت، وضع بهتری نداشتند. مثلا فروش کلاریتین (محلول آلرژی) به ۵۱۶ میلیون یورو (۵۶۷ میلیون دلار) در سال گذشته کاهش یافت.

تحلیلگران در یادداشتی به مشتریان خاطرنشان کردند: “این بدان معناست که شرکت بایر در زمینه مدیریت این حوزه ضعیف عمل کرده، یا هزینه‌ای که بابت خرید پرداخت کرده بیش از حد بوده است، یا احتمالاً هردو.”
تحلیلگران برنشتاین معتقدند که قیمت خرید حدود ۶.۵ برابر بیش‌تر از میزان فروش این واحد بوده است.

البته شرکت بایر تنها شرکت با چنین مشکلاتی نیست.
در واقع، سال ۲۰۱۸ مشخص کرد که حوزه سلامت مصرف کننده شرکت‌ها، تحت فشار رقابت و افزایش قیمت گذاری فروشگاه‌های آنلاین قرار دارد. شرکت‌های نووارتیس، فایزر، بریستول و مایرز نیز تمام یا بخشی از حوزه سلامت مصرف کننده خود را فروختند. شرکت GSK نیز که بخش سلامت مصرف کننده‌ی سابق نووارتیس را تصاحب کرده بود، بلافاصله با Pfizer معامله دیگری برقرار کرد با این هدف که این حوزه‌ی خود را در طی سه سال برای ایجاد شرکت مستقل زیر مجموعه آماده سازد.

همکاری با استارتاپ Pilloxa

استارت آپ سوئدی پیلوکسا یک همکاری استراتژیک به منظور تولید یک برنامه هوشمند با شرکت بایر آغاز کرده است. پیلوکسا یک بستر پایبندی مبتنی بر بیمار است. یعنی این برنامه به بیماران کمک می‌کند داروهای خود را به موقع مصرف کنند. به این منظور جعبه قرص به کمک تعدادی سنسور به یک برنامه روی تلفن همراه بیمار متصل می‌شود. در زمان تعیین شده برای مصرف دارو، کاربر یک اعلان دریافت می‌کند تا آن را فراموش نکند.
این برنامه همچنین شامل لیست داروهای به روز، مجموعه‌ای از تاریخچه داروهای بیمار و یک ابزار انگیزشی است.

استارتاپ پیلوکسا

همکاری پیلوکسا با شرکت بایر آن را قادر می‌سازد تا به شبکه‌های اسکاندیناوی و جهانی بایر دسترسی پیدا کند. از همین طریق پیلوکسا ‌می‌تواند بازار خود را گسترش داده و جعبه هوشمند قرص را به افراد بیشتری معرفی نماید. مدیر تجاری شرکت بایر در اسکاندیناوی در این باره می‌گوید: “این نوآوری پتانسیل بسیار خوبی دارد. واقعیت نشان می‌دهد که پایبندی ضعیف به دارو یکی از بزرگ‌ترین معضلات مصرف داروست که با این استارتاپ بسیار بهبود می‌یابد.”

سخن پایانی

با وجود مشکلات حاصل از ادغام، حوزه سلامت مصرف کننده شرکت بایر همچنان جز برترین‌های جهان است.
همان‌طور که دیدیم شرکت بایر این مشکلات را با سرمایه گذاری در استارتاپ‌های مناسب جبران می‌کند.
در مقاله آینده شتابدهنده شرکت بایر را معرفی و بررسی خواهیم نمود.

منابع:

https://www.bayer.com/en/consumer-health-division.aspx
https://www.fiercepharma.com/special-report/bayer-merck-consumer-health-0
http://www.pharmatimes.com/news/bayer_to_team_up_with_patient_compliance_start-up_pilloxa_1282224

تبلیغات دیجی کول

هاله نورسته

من هاله نورسته هستم، دانشجوى داروسازى ورودى ٩٦ دانشگاه علوم پزشكى زنجان. به حوزه كسب و كار و استارتاپ‌ها و مدیریت سلامت خيلى علاقه دارم و الان مدتى هست كه در زمينه توليد محتوا و ماركتينگ فعاليت ميكنم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *