کرونا با اکوسیستم استارتاپی چه می‌کند؟ ـ قسمت سوم

 کرونا با اکوسیستم استارتاپی چه می‌کند؟ ـ قسمت سوم

کد مطلب: ۹۹۰۸۰۴۰۵
بی شک کرونا را می‌توان یکی از بزرگترین بحران‌های سر راه کسب و کارها و استارتاپ ها دانست.
شرایط عدم اطمینان و پر از ریسک ناشی از این ویروس، تا مدت‌ها بر فضای اکوسیستم حاکم خواهد ماند.
مدل بیزینس کسب وکارها نیز متاثر از این همه‌گیری، دچار تغییراتی شده است.
اگر می‌خواهید مدل کسب و کار خود را برای شرایط بعد از کرونا آماده کنید، پیروی از این ۷ مرحله می‌تواند به شما کمک کند تا مدل کسب و کار خود را تطبیق دهید.
۱- مدل اصلی کسب و کار خود را ثبت کنید.
۲- اکوسیستم کسب و کار خود را به روز کنید.
۳- سناریوهایی برای بعد از دوران کرونا در نظر بگیرید.
۴- تأثیر بحران را بر مدل کسب و کار خود تجزیه و تحلیل کنید.
۵- فرصت های جدید را شناسایی کنید.
۶- چشم انداز پس از کرونا را برای شرکت خود ترسیم کنید.
۷- برای مراحل بعدی نقشه راه درست کنید.

برای آشنایی با جزئیات بیشتر هر مرحله، با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

ثبت مدل اصلی کسب و کار:

مراحل تغییر مدل بیزینس استارتاپ در کرونا - 1

به عنوان گام اولیه در شرایط بحران کرونا، شما باید مدل اصلی کسب و کار خود را ثبت کنید. معمولاً از مثلث جادویی برای این کار استفاده می‌شود. در این مثلث اول مشتری در مرکز بررسی قرار می‌گیرد. مشتریان شما چه کسانی هستند و نیازهای اصلی مشتری کدامند؟ سوال دوم که باید پرسیده شود، این است. شما برای مشتری خود چه پیشنهادی دارید؟ محصولات چیست؟ خدماتی که ارائه می‌دهید چیست؟ چه ارزشی برای مشتری ایجاد می‌کنید؟ بعد سوم یعنی: این ارزش چگونه خلق می‌شود؟ وظایف اصلی که باید انجام دهید کدامند؟ باید به کدام شرکا اعتماد کنید؟ شما از چه نوع فناوری استفاده می‌کنید؟ و بعد چهارم: چرا این مدل تجاری سودآوری ایجاد می‌کند؟ چگونه می توانید این ارزش را برای شرکت خود حفظ کنید؟ این جریان درآمد را پوشش می‌دهد و عوامل اصلی هزینه را شرح می‌دهد. هم‌چنین توضیح می‌دهد موتور سودآوری کسب و کار شما چگونه کار می‌کند؟

ثبت مدل اصلی کسب و کار - 2

این اولین قدم به شما کمک می‌کند تا  یک نمای جامع از استارتاپ خود به دست آورید.
در نتیجه قادر خواهید بود مناطقی از مدل کسب و کار خود را که در دوران کرونا آسیب پذیر هستند، شناسایی کنید.

به روز رسانی اکوسیستم استارتاپ:

مرحله دوم شامل به روزرسانی مدل کسب و کار بر اساس محرک‌های تغییر تحت تأثیر همه گیری کرونا است. در دوران کرونا، برخی از روندهای موجود مانند دیجیتالی شدن تقویت شده‌اند. هم‌چنین در این شریط برخی از کسب و کارهای نوظهور ممکن است ایجاد شوند. به عنوان مثال، در صنعت مسافرت هوایی طی سال‌های اخیر قیمت بلیط به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در حال حاضر نمی‌توان پیش بینی کرد که جهان در سال‌های آینده چگونه خواهد بود. اگر محرک‌های اصلی تغییر را شناسایی کرده‌اید، باید مهم‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید تا بتوانید با روش پیشنهادی ادامه دهید.

ویدیو:

سناریوهای پس از دروان کرونا:

سناریوهای پس از کرونا - 3
سناریوهای مختلف ـ از بدترین تا بهترین سناریو ـ را بررسی کنید.

عوامل محرک تغییر برای ایجاد سناریوها مهم هستند. این سناریوها به شما کمک می‌کند تا با گزینه‌هایی برای آینده آشنا شوید. شما باید یک افق زمانی مشخص کنید. به عنوان مثال، سه سال آینده. توصیه می‌شود بیش از پنج سال جلو نروید؛ زیرا در این حالت عدم اطمینان زیادی وجود خواهد داشت. با استفاده از عوامل اصلی تأثیرگذار که قبلاً شناسایی کرده‌اید، و هم‌چنین نقشه اکوسیستم کامل شده و فرضیات مشتق شده، می‌توانید گروه بندی این مفروضات را در حالات مختلف انجام دهید. هم‌چنین باید شاخص‌هایی را شناسایی کنید که به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کدامیک از سناریوها احتمالاً رخ می‌دهد.

تجزیه و تحلیل تاثیر بحران کرونا بر استارتاپ:

وقتی مهم‌ترین سناریوها را انتخاب کردید، اطمینان حاصل کنید که سناریوها خیلی شبیه به هم نیستند. بد نیست کمی افراطی فکر کنید. سناریوهای بدترین یا بهترین حالت را نیز برای تهیه آماده کنید. سپس می‌توانید با این سناریوها تجزیه و تحلیل کنید که معنی آن برای هر یک از ابعاد مدل کسب و کار شما چیست.  هم‌چنین لازم است بررسی کنید این سناریو چگونه بر شرکای اصلی مورد نیاز شما در زنجیره تأمین تأثیر می‌گذارد. این به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا مدل کسب و کار در این سناریو مناسب است یا اینکه نیازمند تغییراتی است.

شناسایی فرصت‌های جدید:

سناریوها و نقشه اکوسیستم به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید را شناسایی کنید. بر روی محرک‌های تغییر که منجر به ایجاد نیازهای جدید یا متغیر مشتری می‌شوند، تمرکز کنید. جایی که می‌توانید از مهارت‌ها و هم‌چنین منابع خود برای ایجاد تغییراتی مثبت در مدل کسب و کار خود در دوران کرونا استفاده کنید.

ترسیم چشم انداز پس از کرونا:

مدل کسب و کار استارتاپ در کرونا - 4

همراه با تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار فعلی و فرصت‌های استفاده از مدل‌های جدید بیزینس، باید در مورد چشم انداز استارتاپ خود برای جهان پس از کرونا فکر کنید. این بدان معناست که شما باید بر اساس هدف و مأموریت خود کار کنید. افق زمانی خود را برای آینده پیش بینی کنید. چشم انداز وسیعی داشته باشید و روی موفقیت متمرکز شوید تا بتوانید دستاوردهای خود را در آینده ترسیم کنید. این چشم انداز به شما کمک می‌کند تا با تیم خود، شرکای خود و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا قلب‌ها و ذهن‌ها را نیز خطاب قرار دهید. داشتن یک چشم انداز روشن کمک می‌کند تا خود و شرکای خود را در جهت مثبت و دلخواه هدایت کنید.

نقشه راه برای بعد از کرونا:

در آخرین گام شما باید برای سناریوهای آینده نوعی نقشه راه تهیه کنید. چه کسی مسئول کدام بخش‌ها خواهد بود؟ کجا لازم است اقدام شود؟ چگونه می‌خواهید شاخص‌هایی را که به شما کمک می‌کنند دریابید کدام یک از سناریوها رخ می‌دهد، ردیابی و نظارت کنید؟ هم‌چنین، در این مرحله باید پروژه‌های جدیدی را شروع کنید. پروژه‌ها باید طوری برنامه‌ریزی شوند که به انطباق مدل کسب و کار در کرونا و پس از آن کمک ‌کنند.

با وجود موفقیت‌های اخیر در کشف واکسن کرونا، هنوز هم نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای پایان این همه‌گیری تعیین کرد.
از این رو لازم است تا استارتاپ ها برای شرایط بحرانی آماده باشند. هم‌چنین با شناسایی و پیش بینی نیازها و تغییرات در دروان پس از کرونا، می‌توان چشم انداز درستی برای کسب و کارها ترسیم کرد.

منبع:

Bmilab

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *