خلاقیت؛ شاخصه اصلی مارکتینگ محتوا در داروسازی

خلاقیت؛ شاخصه اصلی مارکتینگ محتوا در داروسازی

کد مطلب: ۹۹۰۹۰۴۰۵
مارکتینگ محتوا یک استراتژی دیجیتالی است که متمرکز بر ایجاد مطالبی مانند وبلاگ‌ها، فیلم‌ها، اینفوگرافی‌ها، مقاله و غیره است که برای مخاطبان تولید می‌شود. در حالت ایده آل، از محتوا برای شناساندن بهتر یک برند، ایجاد توجه و جلب اعتماد استفاده می‌شود.
مارکتینگ محتوا به شیوه‌ای متفاوت از تبلیغات معمول، به یک برند امکان می‌دهد تا با اطلاعات مرتبط و ارزشمند چشم انداز خود را معرفی کند.
بازاریابی محتوا در داروسازی ساده نیست. تولید محتوایی ابتکاری در این فضا دشوار است. هم‌چنین گاهی مقررات ممکن است مانع انتشار مطالب یا پیام‌های جدید باشد. گاهی نیز ممکن است که سازمان شما و رقبای شما کمپین‌های مارکتینگ مشابهی را با پیام‌های مشابه انجام دهند.

 برای آشنایی با نمونه‌های مارکتینگ محتوا با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

مارکتینگ محتوا در داروسازی:

تولید محتوا در یک کسب و کار B2B ، بنا به دلایلی، با یک کسب و کار دارویی B2C  کمی متفاوت است.
در مدل B2B یا Business to Business مارکتینگ برای سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر انجام می‌شود. این شرکت‌ها خود دارای محصول یا خدمت هستند. بنابراین جزئیات بسیار مهم است. اما در مدل B2C یا Business to consumer مارکتینگ برای مصرف کننده نهایی ارائه می‌شود. پس استراتژی مارکتینگ در این حالت متفاوت خواهد بود.
بازاریابان در یک شرکت داروسازی مانند افرادی هستند که یک مشکل یا آسیب را شناسایی می‌کنند و به دنبال راه حلی برای آن هستند.

مارکتینگ محتوا در داروسازی - 1

مارکتینگ محتوا همانطور که می‌تواند بین مصرف کنندگان و محصولات یا خدمات سلامت ارتباط برقرار کند، این توانایی را دارد که شکاف بین کسب و کارها را پر کند. اما در حال حاضر، به ندرت شاهد هستیم که سازمان‌های B2B این کار را به روشی متفاوت انجام دهند.
✅هنگامی که محتوا ابزاری برای مارکتینگ باشد، مهم‌ترین مزیت رقابتی، خلاقیت و تمایز از سایرین است.

مارکتینگ محتوا اصطلاحی گسترده است. در چارچوب مدل B2B ، وقتی صحبت از محتوا می‌شود، معمولا پوسترهای تبلیغاتی، انواع مطالعات و یا مقالات علمی به ذهن می‌رسد. اما در واقعیت دنیای مارکتینگ محتوا بسیار گسترده‌تر است.

در ادامه چند مثال متفاوت از محتواهای مفید در دنیای داروسازی را با هم مرور می‌کنیم.

مجله بایر:

مجله علمی بایر - 2

یکی از شرکت‌هایی که به طور گسترده بر روی مارکتینگ محتوا سرمایه‌گذاری کرده است، شرکت آلمانی بایر است. این شرکت دو مجله برجسته در این زمینه دارد: مجله علمی بایر و مجله بایر.

مجله Bayer Magazine ، طیف وسیعی از موضوعات دوستانه و جذاب B2C و B2B را شامل می‌شود. در این مجله از انواع مختلف محتوا مانند متن، ویدئو، تصاویر، اینفوگرافیک و حتی تصاویر ۳۶۰ درجه هوایی برای توضیح اطلاعات اصلی استفاده می‌شود. انتشارات شرکت داروسازی بایر نمونه های خوبی از سرمایه گذاری یک سازمان بر روی مارکتینگ محتوا است.

مارکتینگ احساسی در J&J !

ویدیو مارکتینگ در جانسون اند جانسون - 3

اگر در سایت‌های مختلف دارویی، علوم طبیعی یا مراقبت‌های بهداشتی و کانال‌های اجتماعی جستجو کنید، بدون شک محتواهای ویدیویی زیادی پیدا خواهید کرد. با این حال می‌توان گفت برندهای انگشت شماری در این زمینه برجسته عمل کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت Johnson & Johnson است. این شرکت فیلم متفاوتی به نام پدر تولید کرده است. این ویدیو به لحاظ احساسی بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است. فیلم Distinctly Dad در رابطه با سه پدر و تاثیر آن‌ها بر رشد فرزندان و زندگی روزمره آن‌ها شکل گرفته است. در واقع J&J از طریق این ویدیو فلسفه مراقبت کردن را به جامعه تزریق می‌کند. می‌توان گفت این ویدیو به طور غیرمستقیم مارکتینگ محصولات شرکت را به دنبال دارد و مردم را به برند شرکت نزدیک‌تر می‌کند.

وبلاگ شرکت الی لیلی:

وبلاگ محتوا الی لیلی - 4

Lilly Pad  وبلاگ رسمی شرکت دارویی الی لیلی است. این وبلاگ شامل مقالاتی در مورد شرکت، تحقیقات، بهداشت و سیاست‌های عمومی و مسئولیت شرکت است. این محتوا شاید کمتر از سایرین در این لیست پر زرق و برق باشد، اما نمونه بسیار خوبی از یک وبلاگ مفید و متنوع است که توسط کارمندان جهانی آن به خوبی پشتیبانی می‌شود.

این وبلاگ هم‌چنین جستجوی محتوای خاص را براساس منطقه فراهم می‌کند.
برخی از این محتواها بر اساس زبان مشخص آن منطقه در دسترس هستند. اعضای این شرکت از مناطق مختلفی در تولید این محتوا مشارکت دارند. این امر باعث تنوع زیادی در وبلاگ می‌شود.
وبلاگ الی لیلی یک نمونه خوب از مارکتینگ با کمک تولید محتوا است.

مارکتینگ اختصاصی در نوارتیس:

مارکتینگ اختصاصی در نوارتیس - 5

Speak Your Migraine ، ساخته شده توسط Novartis ، ابتکاری است که برای حمایت از افراد مبتلا به میگرن ایجاد شده است. این سایت نمونه‌ای از یک سایت با تصاویر عالی، حاوی مطالب گیرا و فیلم‌های اشخاص مبتلا به میگرن است. Speak Your Migraine  دارای یک پیام واضح است. این سایت ابزار بسیار خوبی برای مارکتینگ شرکت نوارتیس است. بازدیدکنندگان در این سایت می‌توانند تجربیات خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارند. مهم‌تر از همه، این سایت طیفی از محتوای آنلاین مبتنی بر جامعه دارد.
مانند توصیه درباره پزشکان، اپلیکیشن Migraine Buddy و هم‌چنین صفحه فیس‌بوک که مبتلایان می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

چه محتوایی برای مارکتینگ مفید است؟

نمونه‌هایی که از آن‌ها صحبت کردیم، همگی چند ویژگی مشترک دارند.
ویژگی‌هایی که باعث موفقیت این محتواها در مارکتینگ شده است.

تمرکز بر روی زندگی واقعی:

محتوایی می‌تواند مخاطب را جذب کند که یک سناریوی واقعی را نشان دهد.
مثالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را تجربه کرده‌اند. محصول و یا خدمات شرکت‌ها برای حل همین معضلات ساخته شده‌اند. پس لازم است تا ماکتینگ محتوا نیز در همین راستا باشد.

شناخت دقیق مخاطب:

شناخت مخاطب در مارکتینگ - 6

شناخت دقیق و صحیح از مخاطب نهایی محصولات در استراتژی مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است. مشتری محصول فقط به یک نسخه نیاز ندارد. ممکن است نیاز باشد که او دائما در مورد بیماری خود بیاموزد. تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند یا رژیم‌های خاصی در کنار داروی خود داشته باشد. محتوای آموزشی در این موارد می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.
❗️ از نیازهای مخاطب خود غافل نشوید.

استفاده از عناصر بصری در مارکتینگ:

اهمیت تصویر هرگز نباید نادیده گرفته شود.
استفاده از تصویر و اینفوگرافیک مناسب بسیاری از موانع مرتبط با محتوا را از بین می‌برد و باعث هضم و فهم سریع آن می‌شود. در بعضی مواقع، آنچه تبلیغ می‌شود، ممکن است پیچیده و یا حتی کسل کننده باشد. به همین دلیل همیشه باید با کمک خلاقیت، محتوا را جالب، آموزنده و جذاب کنیم.

✔️از دیگر عوامل موثر در مارکتینگ محتوا می‌توان به تامین نیازهای مخاطب، ایجاد ارتباط بین مخاطب و شرکت اشاره کرد. هم‌چنین تاثیر استراتژی مارکتینگ در محتوا باید برای شرکت قابل اندازه گیری باشد.

سخن پایانی:

همان طور که در آغاز مقاله گفتیم، مارکتینگ محتوا در صنعت داروسازی کار آسانی نیست.
اگر یک سازمان بتواند با تولید محتوای استاندارد، خود را به عنوان یک منبع قابل اعتماد به جامعه معرفی کند، مخاطبین به استفاده از محصول یا خدمت آن سازمان ترغیب می‌شوند.
📌خلاقیت، خلاقیت و باز هم خلاقیت!
فراموش نکنید مهم‌ترین نقطه تمایز شما در این بارش وسیع اطلاعات، خلاقیت شما است.

در مقالات آینده به بررسی استراتژی‌های مارکتینگ در شرکت‌های بزرگ داروسازی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

منابع:

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *