کرونا با اکوسیستم استارتاپی چه می‌کند؟ -قسمت دوم

 کرونا با اکوسیستم استارتاپی چه می‌کند؟ -قسمت دوم

کد مطلب: ۹۹۰۸۰۳۱۰
کرونا در بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی تاثیرگذار بوده است. در طول بیماری همه گیر کرونا، فناوری‌های دیجیتال نقشی بیش از پیش در بهبود سیستم‌های مراقبت سلامت ایفا کرده‌اند. با این حال، بسیاری از فناوری‌ها که از اهمیت بالایی در پاسخگویی به بحران برخوردار نیستند، مورد علاقه مشتریان و سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است. بحران فعلی اعتقاد جامعه را در مورد زنجیره ارزش دیجیتال سلامت و موضع صعودی نسبت به فضای سرمایه گذاری فناوری اطلاعات دوچندان کرده است. شروع سال ۲۰۲۰ با جمع آوری ۳.۱ میلیارد دلار و بیش از ۵۰٪ بیشتر از سالیان گذشته، یک رکورد شکنی برای بودجه سلامت دیجیتال بود.

با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

کرونا و سرمایه‌گذاری:

جای تعجب نیست که شدیدترین تأثیر در اکوسیستم استارتاپ در سطح سرمایه گذاری بوده است. این امر منجر به تخلیه جریان‌های نقدی و اخراج کارگران در بسیاری از بخش‌ها شده است. تخمین زده می‌شود که شرکت‌های فناوری از ژانویه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد یورو ضرر کرده‌اند. ارزیابی اخیر نشان داده است که سرمایه‌گذاری خصوصی بر روی استارتاپ ها در ۲۰۲۰ مبلغ ۶۷ میلیارد دلار بوده است. این مبلغ حدود ۱۰ میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بود. علاوه بر این، ۶۵٪ از صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر گزارش تاخیر در سرمایه‌گذاری‌ها را نشان می‌دهند. این مساله نشان دهنده یک چرخش شدید در خوش‌بینی اقتصادی برای اکوسیستم استارتاپ ها است. اما همه حوزه‌ها با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه نبودند. در برخی حوزه‌ها رشد چشمگیر تقاضا منجر به جذب سرمایه بسیار شده است.

سرمایه گذاری در کرونا - 1

سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال:

از بیماری همه گیر کرونا به عنوان یک قو سیاه یاد می‌شود. قو سیاه پیشامدی است که به ندرت اتفاق می‌افتد و پیش‌بینی آن بسیار سخت و آماده‌سازی برای آن سخت‌تر است. ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۰ همزمان با همه‌گیری کرونا بود. یک چهارم ابتدایی امسال، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال رشد قابل توجهی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد. چندین بودجه خصوصی بزرگ در ژانویه بسته شد. به عنوان مثال داروخانه Alto ، یک داروخانه سفارش پستی دیجیتال، ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه سریD  فراهم کرد. EQRx ، یک پلتفرم کشف و توسعه دارو، یک دور سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلار سری A را جمع آوری کرد.

با بیرون آمدن از یک چهارم ابتدایی سال، بودجه شرکت‌های سلامت دیجیتال به طور قابل توجهی رشد کرد. این آمار افزایش ۸۰٪ بالاتر از متوسط ​​نسبت معاملات رشد نسبت به ۵ سال گذشته را نشان می‌دهد. با پیشرفت صنعت سلامت دیجیتال در سه ماهه دوم ۲۰۲۰، انتظارات برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها افزایش یافت.

کرونا باعث رشد سرمایه‌گذاری در بعضی بخش‌ها می‌شود!

سرمایه‌گذاران هنگام ارزیابی نتیجه از کسب و کارها سوال می‌کنند که “اخیراً چه کاری برای من انجام داده‌اید؟”. بدیهی است که افراد در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود و فرصت‌های بیشتری برای آنان فراهم کند. اصطلاحا این کسب و کارها را کسب و کارهای برنده می‌نامیم. کرونا باعث تغییرات وسیعی در چینش برنده‌ها در اکوسیستم استارتاپی شده است. در ادامه به برخی از حوزه‌هایی که با رشد سرمایه‌گذاری مواجه هستند، می‌پردازیم.

کرونا و سرمایه گذاری استارتاپ - 2

شبکه‌های اجتماعی:  تعجب آور نیست که فعالیت آنلاین در شرایط قرنطینه جهانی افزایش یافته است. بر اساس یک مطالعه Statista ، ۴۴٪ از پاسخ‌ها در سراسر جهان نشان می‌دهد که افراد در حال افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود هستند. آمار نشان می‌دهد توییتر و فیس بوک به ترتیب ۴۰٪ و ۱۸.۵٪ افزایش در استخدام نیرو داشته‌اند.

خدمات جریانی: طبق گفته Dealroom ، سرویس‌های جریانی مانند Zoom و TelaDoc تقریباً ۴۰ درصد از عملکرد بازار بهتر عمل می‌کنند. این دو شرکت به تنهایی از ژانویه ۲۰۲۰ به میزان ۵۰ میلیارد دلار رشد بازار را تجربه کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های بهداشتی: جای تعجب نیست که برنامه‌های مراقبت بهداشتی افزایش چشمگیری در نصب و استفاده دارند. به ویژه برنامه‌هایی که خدمات را برای خود تشخیصی و خود درمانی ارائه می‌دهند.

توصیه به استارتاپ ها:

در حالی که بخش‌های خاصی از بازار برای حمایت از بحران بهداشت عمومی رشد قابل توجهی را تجربه می‌کنند، سایر حوزه‌ها در شرایط فعلی رشد نمی‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها موارد استفاده را مد روز در نظر گرفته‌اند. در حالیکه با توجه به عدم اطمینان تهدیدکننده پایداری تجارت، شرکت‌ها باید به تلاش در حیطه فعالیت خود ادامه دهند. مگر اینکه محصول آن‌ها قادر به رفع نیاز نباشد. تکرار اصطلاح “این نیز بگذرد” مهم است. زیرا این شرایط نیز تغییر خواهد کرد و نیازهای جدیدی پدیدار می‌شوند.

در این بین، رهبران استارتاپ باید برای بدترین حالت برنامه ریزی کنند. اگر امسال اهداف فروش ۳۰٪ را از دست بدهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ویروس در پاییز دوباره قوی شود چه می‌کنید؟ رهبران باید بودجه‌های خود را موشکافی کرده و سعی کنند برای محافظت در برابر بدترین شرایط، تغییراتی در کسب و کار خود ایجاد کنند. اگر استارتاپ در موقعیتی است که بتواند سرمایه را به خود جذب کند، این یکی از گزینه‌های پیشنهادی است. این سرمایه‌ها در طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده در فضای رقابتی بسیار تعیین کننده خواهند بود.

منابع:

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *