دیجیتال مارکتینگ ؛ جادوی بازاریابی در داروسازی

کد مطلب: ۹۹۰۹۰۴۱۰
دیجیتال مارکتینگ امروزه به یکی از بخش‌های مهم استراتژی هر شرکت تبدیل شده است.
صنعت داروسازی نیز از این امر مستثنی نیست.
دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی در حال حاضر صنعت مراقبت‌های بهداشتی را به طور گستره تغییر می‌دهد. همان طور که پیش‌تر صنایعی مانند بانکداری، هواپیمایی، مخابرات و آموزش را متحول کرده است.
نسل امروز تقریباً برای همه موارد زندگی خود به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی روی می‌آورد.
از این رو استقبال از موضوعات بهداشتی در دنیای دیجیتال جای تعجبی ندارد. با این حال، روندهای خاصی وجود دارد که به عنوان نیروی محرکه‌ای برای مارکتینگ دیجیتال برای شرکت‌های دارویی عمل می‌کنند. از جمله می‌توان به افزایش آگاهی بیماران و افزایش توقع آنان، بیشتر شدن اطلاعات پیرامون محصولات و مراقبت‌های شخصی سازی شده اشاره کرد.
در مقالات قبلی این دسته، به بررسی موارد اولیه مارکتینگ دارو پرداخته بودیم.

با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید تا شما را با اهمیت دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

دیجیتال مارکتینگ به بهترین روش برای دستیابی به مخاطبان گسترده با روشی مقرون به صرفه تبدیل شده است. این به شرکت‌ها امکان می‌دهد تعداد افرادی که با تجارت یا محصول آن‌ها درگیر هستند را شناسایی کنند و موفقیت خود را بسنجند. استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به یک شرکت این امکان را می‌دهد تا با مشتریان خود در ارتباط مستقیم باشد، به سوالات آن‌ها پاسخ دهد و با افزایش مشارکت با مشتریان، آنان را برای استفاده مجدد از محصول یا خدمت تشویق کند.

در هنام بخوانید: چگونه در دنیای داروسازی مارکتینگ موفقی داشته باشیم؟

🔅در دنیایی که کار با دنیای آنلاین اجتناب ناپذیر است، استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای ارتباط با افراد به ویژه در بخش‌های بهداشت و درمان و داروسازی یک امر اجباری است.

۲۴ ساعت روز؛ هفت روز هفته!

در گزارشی تحت عنوان Econsultancy’s 2017 Digital Trends in Healthcare and Pharma ، تقریباً ۵۰۰ نفر از فعالان حوزه دارو و سلامت شرکت کردند. هدف این گزارش شناسایی مهم‌ترین حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ در سال‌های آینده بود. حدود ۷۴ درصد از شرکت کنندگان عقیده داشتند بهینه سازی سفر مشتری در سازمان مهم‌ترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در آینده خواهد بود.

دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی - 1

این موضوع برای شرکت‌های دارویی جدید، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران به چه معناست؟
به عبارت ساده، این بدان معنی است که امکان تعامل گسترده‌تری با بیماران و پزشکان فراهم می‌شود.
از تیم‌های پشتیبانی از بیمار تا مراقبت‌های مجازی و به روز و ۲۴ ساعته.
به گزارش مک کینزی، در حال حاضر برنامه‌های مراقبت مجازی بسیاری وجود دارد. از جمله NeoCare Solutions از Aetna، که برای ارائه کمک درخواستی از پرستاران نوزاد پس از بازگشت والدین به خانه با نوزادان خود که قبلاً تحت مراقبت‌های ویژه بودند کار می‌کند.

یکی از دستاوردهای دیجیتالی شدن مارکتینگ، امکان شخصی سازی بیشتر آن است.
می‌توان دنیای دیجیتال را به یک کنگره عظیم تشبیه کرد.
کنگره‌ای که در آن می‌توان مخاطبینی از سراسر جهان را ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مورد هدف قرار داد. اگر بتوانید برای این مخاطبین عظیم برنامه‌های شخصی متناسب با نیازهای خاص آنان تولید کنید، استراتژی مارکتینگ بسیار موفقی خواهید داشت.

روندهای دیجیتال مارکتینگ در صنعت داروسازی:

ویدیوهای تبلیغاتی:

ویدیوها در همه جا و به شکل‌ها مختلفی وجود دارد.
می‌توان گفت هیچ نوع محتوای دیگری وجود ندارد که به اندازه ویدیو توسط مخاطبین مورد استقبال قرار گیرد. شرکت‌ها در حال ساخت فیلم‌هایی برای پشت صحنه، به صورت زنده از دل محیط‌ها، موقعیت‌های بامزه، طنز، زندگی واقعی و … برای جذب مخاطب هستند. هم‌چنین هر شرکتی که محصول یا خدمتی برای ارائه دارد، به دنبال ساخت یک ویدیوی ترویجی برای آن است
عصر کنونی بهترین زمان برای استفاده از ویدیوهای ترویجی است.
یک برند دارویی می‌تواند برای معرفی محصولات خود محتوای ویدیویی، آموزش استفاده بی خطر از محصولات، فیلم های مثبت و منفی ، موافقان و مخالفان استفاده از یک فیلم پزشکی خاص ، فیلم های بررسی کاربر، فیلم های مطالعه موردی در زندگی واقعی و موارد دیگر را تولید کند.
✅بدون شک یکی از صنایعی که بسیار از ویدیو بهره می‌برد، صنعت داروسازی است.

مارکتینگ موثر در پلتفرم‌های مختلف:

بازاریابی دیجیتال، اینفلوئنسر مارکتینگ را بوجود آورده است.
این صنعت اکنون به یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.
اینفلوئنسر مارکتینگ به ویژه برای یک صنعت محبوب مانند صنعت داروسازی مفید است. اطلاعات معتبر و تأیید شده از منابع معتبر تأثیرگذار که در شبکه‌های مختلف نظیر Linkedin ، Quora ، انجمن‌های مختلف مراقبت های بهداشتی منتشر می‌شوند، می‌تواند کمک شایانی به ساخت یک برند معتبر کند.

دیجیتال مارکتینگ در دارو - 2

مطالب آموزشی:

فعالان صنعت سلامت مانند یک شرکت داروسازی می‌توانند از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ برای به اشتراک گذاشتن محتوای آموزشی برای کمک به مشتریان بالقوه و موجود خود استفاده کنند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل توضیح علائم، علل، تشخیص، درمان و غیره برای بیماری‌های مربوطه باشد. همان محتوای آموزشی را می‌توان در بسیاری از قالب‌ها برای توزیع در Quora ، Blogs ، Facebook و غیره دوباره استفاده کرد.

در هنام بخوانید: مارکتینگ | بازوی توانمند یک شرکت داروسازی

جلسات مشاوره آنلاین:

تعامل مستقیم با کاربران برای صنعت بهداشت و درمان بسیار مفید است.
جلسات آنلاین را با مخاطبان خود درباره موضوعاتی که برای آن‌ها مهم است، برنامه ریزی و سازماندهی کنید. به طور مستقیم به درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهید و کاربران عادی را تبدیل به مبلغین برند خود کنید.

مارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی در مارکتینگ - 3

دوران کنونی، عصر مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی است.
این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که فارغ از اینکه به کدام صنعت تعلق دارید، نمی‌توانید حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرید. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای بازاریابان دیجیتال در صنعت داروسازی بسیار مفید باشند. این صنعت، از نظر طراحی، مملو از مطالب و اطلاعات مفیدی است که می‌تواند با مخاطبان به اشتراک گذاشته شود. شما می‌توانید اطلاعات مفید را در قالب‌های مختلف مانند فیلم‌های آموزشی، اینفوگرافیک‌ها، جلسات مجازی زنده و غیره به اشتراک بگذارید.
برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان، از مزایایی است که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای سازمان شما به ارمغان می‌آورد.

🔻فرصت‌های بی‌نظیری برای یک بازاریاب دیجیتال در صنعت داروسازی وجود دارد که می تواند با استفاده از مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی، تأثیر ماندگاری بر مخاطبان بگذارد. اگر تا کنون وارد دنیای پر رمز و راز دیجیتال نشده‌اید، وقت آن است که با استفاده از این علم، در مارکتینگ خود جادو کنید!

دیجیتال مارکتینگ به طور پیوسته در حال پیشرفت است.
بنابراین شما نیز باید به روز باشید. سرعت پیشرفت در این دنیا به قدری زیاد است که اگر هر چند سال یک بار بپرسید: چه چیزی در دیجیتال مارکتینگ جدید است؟ پاسخ خواهید گرفت: همه چیز!

چشم از هنام برندارید!
هر روز ۲ مقاله آموزشی در بلاگ هنام منتظر شما هستند!

منابع:

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *