کارآفرین شدن، انتخابی در مسیر کارآفرینی و کسب و کار

 کارآفرین شدن، انتخابی در مسیر کارآفرینی و کسب و کار

آدام اسمیت، خالق بازار آزاد در کتاب ثروت ملل می­گوید راحت زندگی کردن در ذات هر انسانی است و افراد، اگر دستمزد یکسانی برای انجام کارهای سبک و سنگین دریافت کنند، کارها را تا حدی که مسئولان متوجه نشوند با بی‌دقتی انجام خواهند داد؛ یا به­ عبارتی دیگر، افراد برای پول کار می‌­کنند، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش!
این نگرش، سال­هاست که نگرش غالب در دنیای اقصاد و کسب و کار بوده و بسیاری از فعالیت­ها را تحت نظر خود داشته است.
حالا جمله‌ی بالا را با چرا شروع کنید!
چرا این نگرش، سالهاست که نگرش غالب دنیای کسب و کار بوده است؟
یک موضوع باعث کاهش این نگاه گردید و آن تغییر بود. این تفکر در برخی بوجود آمد که میتوان دنیا را جایی بهتر از قبل ساخت.
نگاه نوآورانه آن­ها به محیط پیرامون، پایه‌­ی این تفکر در جهان کارآفرین ها بود.

انقلاب صنعتی، آغاز یک تغییر بزرگ در سیستم کسب و کار

قبل از انقلاب صنعتی،کسب و کار کشاورز، استادکار و مغازه‌دار اگرچه سخت بود؛ ولی برایشان آزادی عمل، استقلال و تنوعی هر روزه به ارمغان می‌­آورد. افراد به‌ وسیله کارکردن این فرصت را داشتند که از کسب و کار خود به عنوان ابزاری برای بروز نبوغ خود برای حل مشکلات، استفاده نمایند و این یک انتخاب آزادانه برای پذیرفتن این سختی ناشی از کارشان برای آنها بوده است.
جمله‌ی بالا را هم با چرا شروع کنید. چرا این اتفاق رخ داده بود؟!

امروزه، دنیا با مرزهای کاملا متفاوتی از انقلاب صنعتی، در تمامی وجه‌های انسانی مواجه است؛ اما برای برخی افراد، اتفاقاتی از جنس بروز نبوغ و نوآوری برای حل مشکلاتی که دارای متغیرهای به مراتب بیشتر و پیچیده‌­تر از آنچه قبل از انقلاب صنعتی وجود داشت، رخ می‌­دهد.
چنین افرادی، انتخاب می‌­کنند در جاده‌ه­ای سرشاراز اتفاق­‌های غیرقابل پیش­بینی و در عین حال تاثیرگذار، گام بردارند. جاده‌­ای که در آن، فرد می‌­بایست وجه­‌های درونی خود را جایگزین سطح بیرونی خود نموده و بقای خود در این مسیر را در گرو تقویت و فعال بودن آنها بداند.

کارآفرین کیست ؟ یک کارآفرین موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

کارآفرین فردی است که خود می‌­پذیرد وارد جاده پیچیده و پر هیجان کارآفرینی و کسب و کار گردد.
او به‌عنوان عنصری از این دنیا تلاش دارد چیزی خلق کند که  منجر به خلق ارزش برای دنیا و خود، گردد. این خلق گاهی از جنس مادی، گاهی معنوی و یا ترکیبی از هر دوی این‌ها است. به قول دکتر رضا منصوری؛ برخی کارآفرین­ها تنها باعث تغییر نمی­‌شوند؛ بلکه در این دنیا “بدعت­‌گذار” خواهند شد.  

افراد بسیاری وارد این جاده پر فراز و نشیب شده­­ و این مسیر را تجربه کرده­‌اند.
بسیاری از آنچه که انسان‌ها در این جهان در حال تجربه آن هستند؛ (از استفاده از گوشی هوشمند گرفته، تا قدم زدن بر کره ماه، از تماسهای تصویری بین قاره‌ای تا دستکاری در ژنوم موجودات) به‌واسطه قدم زدن کارآفرین ها در این مسیر پرهیجان است. زمانی‌که نمودهایی از اتفاقات رخ داده برای این افراد، عیان می‌شود و قسمتی از خروجی کار آنها  توسط دیگران مشاهده می‌­شود، بسیاری هیجان‌­زده شده و تمایل تجربه کردن این مسیر در دیگران نیز به‌وجود می‌آید.

کسب و کار - کار آفرین

دو نگاه پیش روی کارآفرین در مسیر کسب و کار

برای تجربه این مسیر، افراد دو نگاه پیش روی خود دارند.
یک نگاه، آن است که به دقت به مطالعه افراد موفق پرداخته، برای خود راهی همانند آنها ترسیم کرده و وارد آن شوند. نگاه دیگر آن است که علاوه بر مطالعه افراد موفق به مطالعه شخصیت خود نیز بپردازند.
در مدل نگاه اول، بسیاری از معیارهای شخصیتی فرد نادیده گرفته می‌­شود و تنها، جنبه‌های سطحی آن آدم موفق دیده خواهد شد. ولیکن در مدل نگاه دوم، فرد در آدم موفق عمیق تر می‌شود. این باعث می‌­شود که فرد به‌دنبال خود و عمیق‌­تر شدن در خود گردد و و راهی منحصر به فرد برای این مسیر و منطبق بر روحیات و ویژگی‌­های شخصیتی خود بسازد.

قطعا این مسیر، در راستای یک زندگی عادی نخواهد بود!

نوآم واسرمن در مقاله‌­ای پر بازدید که در hbr چاپ کرده، از معضل بنیان‌گذاران (Founder’s Dilemma) در این مسیر صحبت کرده و از چرایی نادر بودن افراد مانند بیل­گیتس، فیل نایت و … گفته است. در جایی از این مقاله که با بررسی تعدادی زیادی کارآفرین نوشته است؛ به این مورد اشاره می­‌کند که تعداد زیادی از کارآفرین­ان؛ اگر به سمت کارآفرینی نمی‌­آمدند و در جایی مشغول به‌ ­کار بودند، درآمد بیشتری داشتند، یا حتی در بسیاری موارد تصمیماتی را می‌گیرند که با کسب درآمد بیشتر، در منافات است!
در مقاله‌­ای دیگر، ویل اسکروتر از هزینه‌­هایی که یک بنیان‌گذار و یا کارآفرین باید در این راه بپردازد نوشته است. او می‌گوید وقتی درباره راه‌­اندازی یک استارتاپ صحبت به میان می‌­آید، یکی از مواردی که در اولین قدم‌­ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، هزینه­‌های آن است.

هزینه‌های کارآفرین شدن!

از هزینه‌­های نیروی انسانی، هزینه‌­های سرمایه‌­ای و … در کسب و کار گفته می‌­شود ولی از هزینه‌های احساسی و آنچه یک کارآفرین در مقایسه با فرد دیگر از این بابت از دست می‌دهد، صحبت نمی‌­شود.
تنهایی، یکی از این موارد است. تصور او از کارآفرین مانند کودکی است که بر روی میز خود به تنهایی در حال غذا خوردن است. وی تنهایی کارآفرین در شروع کار را یکی از مهم‌ترین هزینه‌­ها می‌داند.
هزینه شکست، یکی دیگر از هزینه‌­هایی است که هر کارآفرین باید بپذیرد و برای این شکست هزینه‌­ی دیگری به نام صبوری را باید پرداخت نماید! بسیاری از کارآفرین ­ها بواسطه زمان و فرهنگ جدیدی که وارد آن می­‌شوند؛ ارتباطات اجتماعی و حتی خانوادگی‌شان تحت تاثیر قرار می‌­گیرد و این هزینه­‌ی بسیار مهمی است که باید در شروع، هر کارآفرین در درون خود به آن فکر کند و با خود در سنجش پرداخت این هزینه‌­ها شفاف باشد.

سخن پایانی

همه‌ی این­‌ها، بیان‌گر این موضوع است که برای ورود به کارآفرینی و کسب و کار باید کارآفرین شد و کارآفرین شدن یک انتخاب است. این انتخاب، مانند هر انتخاب دیگری در زندگی دارای سود و هزینه‌­ای است که نیاز است به خوبی ارزیابی شود. این مسیر، همانند تمامی مسیرهای روبروی هر فرد دارای عناصری اساسی برای شکل‌­گیری خود می‌­باشد.
یک کارآفرین با توجه به چالش‌­های پیش روی خود برای ورود به این مسیر باید تک ­تک این عناصر  را در صورت وجود تقویت نماید و در صورت عدم وجود آنها، شروع به ساختنشان نماید.

تبلیغات دیجی کول

علی منظور

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *