چگونه خود را برای استارتاپ جدید آماده کنید؟
۹۹۰۹۰۲۰۷
همانند هر هدف یا تعهد بلند مدت و بزرگی، ایجاد یک استارتاپ نیز نیازمند یک برنامه ریزی و مقدمه چینی میباشد.
به قول جورج الیوت : هرگز برای چیزی که میتوانستی باشی، دیر نیست.
همانطور که بسیار گفته میشود، جذب سرمایه یکی از مراحل آغاز کسب و کار جدید است. اما پیش از جذب سرمایه برای استارتاپ، میبایست بر روی خود سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری از جنس آگاهی است.
مجله Forbes مطلب جالبی در این زمینه منتشر کرده است. در این مقاله، در مورد سه اصل اولیه مورد نیاز برای استارتاپ که در آن ذکر شده است، صحبت میکنیم.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.
آمادگی برای ایجاد استارتاپ جدید
موفقیت در یک کسب وکار نوپا، به زیر ساختهایی از جنس آگاهی نیاز دارد. در این راستا، سه اصل اساسی شامل موارد زیر هستند :
- اصول را بیاموزید.
- دلیل کار خود را دریابید.
- بشنوید و مشاهده کنید.
اصول را بیاموزید.
ایجاد یک استارتاپ، در حکم یک سفر آموزشی برای شما میباشد. آموزشی که در آن، هر درس جدید، در قالب یک وضعیت واقعی است؛ که عواقب واقعی را نیز به همراه دارد. برنامه، مدرک یا PHD، هیچ یک نمیتوانند موفقیت استارتاپ را تضمین کنند.
در این مرحله از آماده سازی، شما میبایست فقط اصول را بیاموزید. سپس یک گروه پشتیبانی خوب برای خود ایجاد کنید.
در هنام بخوانید : تیم، در چه زمینههایی میتواند به موفقیت استارتاپ کمک کند؟
برخی از مباحثی که بهتر است به آنها بپردازید، شامل موارد زیر هستند :
- اعتبارسنجی ایده
- راه اندازی و ساخت محصول
- استخدام و نیروی انسانی
- مدیریت تیم
- قیمت گذاری راه حل ها و بودجه بندی
برای آشنایی با این موارد، مقالات هفتگی بلاگ هنام را بخوانید!
دلیل کار خود را دریابید.
برای طی کردن یک مسیر پر فراز و شیب، همواره به دلیل یا دلایلی نیاز خواهید داشت. دلایلی که شما را به ادامه مسیر ترغیب کنند.
چرا تصمیم دارید یک استارتاپ ایجاد کنید؟ چه چیزی، شما را در این مسیر، به جلو سوق میدهد؟
پاسخ این پرسش، برای هر کسی متفاوت است. حتی میتوان گفت که این پاسخ، به مرور زمان نیز تغییر میکند.
در هر صورت پرداختن به آن، به عنوان فاکتوری مهم مطرح است.
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که پاسخ کارآفرینان موفق به این پرسش چه بوده است؟
بسیاری از بنیان گذاران موفق، صرفا برای لذت از هیجان و نیز رضایت از تبدیل ایده به ارزش، سفر استارتاپ خود را آغاز میکنند. بنظر میرسد این حس لذت و رضایت، به عنوان انگیزه اصلی هر بنیانگذاری مطرح است.
بشنوید و مشاهده کنید.
- عملکرد سایر بنیانگذاران را زیر نظر بگیرید. به داستانهای مسیر استارتاپ آنها گوش کنید. با آنها مصاحبه کنید. در مورد بازار، مشتریها، راه حلها و چالشهای مسیر از تجریباتشان بیاموزید. این مصاحبه میتواند به عنوان طرح اولیه کسب و کار شما تبدیل شود.
- رقبای خود را بشناسید.
- ایدههای خود را به اشتراک بگذارید. با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و بازخورد دریافت کنید.
این فعالیتها به عنوان مراحل پیش از اجرا مطرح هستند که میتوانند به مرحله اعتبارسنجی، تحقیقات بازار و مشتری منتهی شوند. اگرچه کارایی این تجارب، برای استارتاپ شما قابل تضمین نیست؛ ولی این آموختهها یقینا بهترین و نزدیکترین معیار برای کمک به استارتاپ شما در فرایند تصمیم گیریها میباشد.
در حقیقیت، یادگیری از تجربیات افراد خبره، میتواند از بورز شکستهای احتمالی جلوگیری کند.
در این زمینه در هنام بخوانید: ۲۸ اشتباه رایج استارتاپ ها را بشناسید- پارت دوم
سخن پایانی
به طور کلی، دستیابی به دانش اولیه موردنیاز، درک علت شما از آغاز کار، مشاهده سایر بنیانگذاران و تعامل با مشتریان، فراتر از یک مرحله آماده سازی است. در حقیقت، این موارد، به عنوان اولین مرحله اجرا مطرح هستند.