چگونه بودجه بازاریابی برای استارتاپ خود بنویسیم؟

 چگونه بودجه بازاریابی برای استارتاپ خود بنویسیم؟

۹۹۰۸۰۲۰۱
در دنیای امروز، اهمیت منابع مالی برای حیات یک کسب و کار انکارناپذیر است. به قول زیگ زیگلار : ” پول همه چیز نیست ولی در حد اکسیژن مهم است. “
اهمیت منابع مالی، برای یک استارتاپ در مقایسه با یک کسب و کار بزرگ به مراتب بیشتر است.
در حقیقت، محدودیت منابع یک استارتاپ، می‌تواند در حکم یک لنگر برای کشتی باشد. در این میان، بازاریابی و نیز تعیین بودجه آن، یکی از چالش‌های استارتاپ‌ها به شمار می‌رود.
در این مقاله، به زبان کاملا ساده، در مورد یکی از روش‌های تعیین بودجه بازاریابی استارتاپ صحبت شده است.
با شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

بودجه بازاریابی استارتاپ

بودجه بازاریابی استارتاپ

بودجه بازاریابی، هزینه‌های یک کسب و کار جدید را برای عملکردهای بازاریابی آن مشخص می‌کند.

فرایند بازاریابی صرفا به معنای تبلیغات نیست. این امر، به تنظیم برنامه‌ای مشخص نیاز دارد؛
اما برای درک راحت‌تر، در این مقاله، بازاریابی را در قالب برنامه ریزی برای یک تبلیغ در فضای مجازی پیش می‌بریم.
سپس درمورد چگونگی نوشتن یک بودجه بازاریابی باورنکردنی برای استارتاپ، صحبت خواهیم کرد.

یک مثال ساده و طرح سوال مهم۱!

فرض کنید عضوی از واحد بازاریابی یک استارتاپ هستید. شما تبلیغات در فضای مجازی را به استارتاپ خود پیشنهاد می‌دهید. در این گام، این سوال مطرح می‌شود که این تبلیغات برای استارتاپ شما، چقدر هزینه به همراه خواهد داشت؟

استارتاپ

اهمیت آگاهی از منابع، در تعیین بودجه بازاریابی

بقول زیگ زیگلار : پول همه چیز نیست ولی در حد اکسیژن مهم است.

برای یک استارتاپ، یکی از مواردی که به طور غیرقابل انکاری حائز اهمیت است، آگاهی از میزان بودجه و منابع می‌باشد. نکته‌ی مهم‌تر و حیاتی‌تر، استفاده از این آگاهی در تصمیم گیری هاست.
در حقیقت، محدودیت در بودجه و منابع، یکی از تفاوت‌های یک استارتاپ با یک کسب و کار بزرگ است.
این محدودیت منابع، می‌تواند موجب شود که استارتاپ‌ها آنطور که باید و شاید به فرایندهای بازاریابی توجه نکنند.
اما نادیده گرفتن یک امر مهم، حتی ذره‌ای از اهمیت آن کم نمی‌کند!

حال برسیم به پرسش اصلی، ” پیشنهاد شما به عنوان عضوی از واحد بازاریابی، چقدر هزینه به همراه خواهد داشت؟ ” یا به عبارت ساده تر، استارتاپ برای این تبلیغات چقدر می‌تواند هزینه کند؟ “

اهمیت تعیین بودجه بازاریابی

تنها در صورتی می‌توان به پرسش قبل پاسخ داد؛ که بودجه بازاریابی استارتاپ از پیش مشخص شده باشد.
در حقیقت، با توجه به بودجه بازاریابی، مناسب بودن یا عدم مناسب بودن پیشنهاد شما برای استراتژی بازاریابی، ارزیابی می‌شود. باید دید که چند دست برای بلند کردن این وزنه در اختیار داریم!
پس تا اینجا ضرورت تعیین بودجه بازاریابی برای موفقیت یک استارتاپ مشخص شد. اما درک این ضرورت، شاه کلید حل چالش نیست! احتمالا در مورد این ضرورت، تمامی اعضای استارتاپ، بارها و بارها خوانده و شنیده‌اند!
پس شاه کلید این چالش استارتاپی ( تعیین بودجه بازاریابی ) چیست؟
شاه کلید اصلی، یافتن پاسخ سوال زیر است؛ اینکه با وجود منابع محدود یک استارتاپ، می بایست چقدر برای بازاریابی هزینه کرد؟ آیا این روند پرچالش از قانون محاسباتی ثابتی پیروی می‌کند؟

چگونگی تعیین بودجه بازاریابی استارتاپ

تصمیم گیری در مورد میزان بودجه بازاریابی، می‌تواند به صورت یک سلسله مراتب صورت گیرد؛ یا اینکه از رقبا الهام گرفته شود؛ یا بر اساس یک هدف خاص انجام گیرد. اما در صورتی که هیچ یک از این موارد، برای استارتاپ شما مناسب نباشد، به یک چیز باید توجه کرد و آن، درآمد ناخالص استارتاپ است.
برای این کار، ابتدا لازم است درآمد ناخالص استارتاپ مشخص شود. سپس تعیین گردد که می‌بایست چه میزان از آن، برای بودجه بازاریابی درنظر گرفته شود.
درآمد ناخالص، درآمد کلی استارتاپ، پیش از هر کسری یا کارمزد می‌باشد. برای محاسبه آن، میزان کل فروش را درنظر می‌گیرند.
در صورتی که یک استارتاپ هنوز به درآمد ناخالص دست نیافته باشد، می‌توان درآمد سالانه قابل انتظار را تخمین زد. سپس از آن برای تعیین بودجه بازاریابی بهره گرفت.

طرح سوال مهم ۲

بهره گیری از درآمد در این راستا، امری بسیار ساده است. اما درعین سادگی، ممکن است به راحتی نادیده گرفته شود! تا اینجا مشخص کردیم که تعیین درآمد ناخالص بسیار کمک کننده است.
اما یک استارتاپ می بایست چند درصد از درآمد ناخالص خود را به بودجه بازاریابی اختصاص دهد؟

چند درصد از درآمد ناخالص استارتاپ؟

در این زمینه، شرکت Gartner اخیرا نتایج یک مطالعه و برآورد را منتشر کرد.
طبق این مطالعه، میانگین بودجه بازاریابی برای استارتاپ‌ها ۱۱.۲% از درآمد ناخالص است.

طرح بازاریابی استارتاپ

بازاریابی

هنگامی که بودجه بازاریابی تعیین گردید، می‌توان هزینه‌ها را تقسیم کرد. در طول یک روز، عوامل مختلفی به ذهن شما خطور می‌کند. همچنین اینکه برای تحقق آن‌ها به چه منابعی نیاز خواهید داشت. بهتر است که تمامی این موارد ثبت شوند. استفاده از یک الگو برای نوشتن جزئیات می‌تواند کمک کننده باشد.

بقول فیلیپ کاتلر : ” هرگز قبل از اینکه روی کاغذ در مبارزه پیروز شوید، به جنگ نروید. “

در حقیقت، برای نوشتن طرح کلی بودجه بازاریابی، قوانین خاصی وجود ندارد. اما باید توجه کرد که می‌بایست جامع و درعین حال با ذکر جزئیات باشد.

چه چیزی را باید در طرح بودجه بازاریابی درنظر گرفت؟

در هنگام ثبت طرح بودجه بازاریابی، می بایست برخی ملاحظات را در نظر گرفت. اکنون به بررسی این فاکتورها می‌پردازیم.
این ملاحظات شامل موارد زیر هستند:

  • نیاز به استفاده از تکنولوژی
  • تحقیق در بازار، در صورتی که توسط خود استارتاپ انجام شود، کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.
  • سرویس‌های تنظیم فرایندهای بازاریابی مانند مدیریت وب سایت
  • تولید محتوا
  • تبلیغات پولی
  • برند سازی
  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات معمول
  • عوامل غیرمنتظره

در مرحله بعد، با توجه به هدف استارتاپ، بودجه موردنظر برای هر بخش مشخص می‌گردد. البته لزومی ندارد که یک استارتاپ، تمامی ملاحظات فوق را در طرح بودجه خود درنظر گیرد. یک استارتاپ می‌تواند تصمیم بگیرد که برای بخش خاصی، هزینه بیشتری لحاظ کند.
فعالیت در جهت یک هدف معین، به تحقق تصمیم گیری‌های صحیح‌تر و منطقی‌تر کمک می‌کند.
برای مثال، درصورتی که هدف استارتاپ، افزایش آگاهی از نام برند باشد، احتمالا بیشتر در زمینه‌های برند سازی، بازاریابی محتوا و تبلیغات پولی تمرکز خواهد کرد.

سخن پایانی

بحث استارتاپ و کسب و کار‌های کوچک، اما نوآور، بسیار داغ است. خلق یک ارزش، به عنوان هدف اصلی کسب و کارهای نوپا محسوب می‌شود. این امر نیاز به دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلف دارد. با مقاله‌های بعدی در زمینه استارتاپ، همراه باشید.

منابع

hubspot

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *