مارکتینگ در شرکت‌های بزرگ دارویی چگونه جلو می‌رود؟

مارکتینگ در شرکت‌های بزرگ دارویی چگونه جلو می‌رود؟

کد مطلب: ۹۹۱۰۰۱۰۵
مارکتینگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکت از جمله در صنعت داروسازی است.
تیم‌های بازاریابی با استراتژی‌های مختلفی به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان کمک می‌کنند. می‌توان گفت در کنار اصول کلی علم بازاریابی، هر شرکت استراتژی‌های مارکتینگ ویژه خود را دارد که آن را از سایرین متمایز می‌کند.
نقش کلیدی بازاریابی باعث شده است این واحد تقریبا با همه بخش‌های شرکت داروسازی در ارتباط باشد. از جمله مهم‌ترین این بخش‌ها عبارتند از: فروش، آموزش و امور پزشکی.

در مقالات قبلی با مفهوم مارکتینگ، کاربرد آن و برخی از مهم‌ترین استراتژی‌ها نظیر دیجیتال مارکتینگ و مارکتینگ محتوا آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم نگاهی مختصر به برخی از استراتژی‌های مارکتینگ در چهار شرکت بزرگ دارویی دنیا داشته باشیم.

 با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

مارکتینگ در فایزر:

فایزر یکی از مشهورترین شرکت‌های شرکت‌های دارویی دنیا است.
این شرکت چند ملیتی آمریکایی توسط چارلز فایزر و چارلز ارهات در سال ۱۸۴۹ تاسیس شد. فایزر با تعهد عمیق و طولانی به سلامت جهانی از دانش فنی خود برای ارائه بهترین محصولات استفاده کرده است. این شرکت محصولات خود را با مسئولیت پذیری تبلیغ می‌کند و همیشه با رعایت بالاترین استانداردها شناخته می‌شود. این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات را نه تنها برای درمان بیماری‌ها، بلکه برای پیشگیری از بیماری و افزایش رفاه عمومی مردم نیز دارد.

مارکتینگ در فایزر - 1

فایزر به عنوان یک شرکت داروسازی، نمی‌تواند مستقیما محصولات خود را تبلیغ کند.
معمولا مارکتینگ در شرکت دارویی به صورت سنتی شامل جلسات و سمینارهای آشنایی با محصولات برای پزشکان و سایر متخصصان حوزه سلامت است. نمایندگان علمی شرکت محصول را معرفی کرده و نمونه‌هایی در اختیار افراد قرار می‌دهند.
این روزها به دلیل استفاده زیاد افراد از اینترنت، این فرصت برای شرکت‌ها فراهم کرده است تا مستقیما با مشتریان خود در ارتباط باشند. فایزر در این زمینه تبلیغات داروهای OTC خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.
تبلیغات به شرکت کمک می‌کند تا در کنار معرفی ارزش و مزایای محصول خود، مشتریان وفاداری پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۴ فایزر یکی از بزرگترین مصرف کنندگان تبلیغات در صنعت داروسازی بود.
تبلیغات معروف پدر و پسر فایزر در سال ۲۰۱۶ سر و صدای زیادی به پا کرد. این تبلیغ که توجه بازاریابان را به خود جلب کرد، در واقع علم نهفته در پشت محصولات شرکت را نشان می‌دهد. فایزر هم‌چنین مستندهای کوتاهی را با حضور دانشمندان برای ارتباط با مخاطبین تهیه می‌کند. در مجموع این موارد برخی استراتژی‌های مارکتینگ فایزر را پوشش می‌دهند.

مارکتینگ در نوارتیس:

نوارتیس یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی است.
این شرکت شبکه توزیه جهانی گسترده‌ای در بسیاری از کشورها در اختیار دارد. شرکت نوارتیس در سال ۱۹۹۶ از ادغام Ciba-Geigy و Sandoz تاسیس شد.

مارکتینگ در نوارتیس - 2

برند بین المللی نوارتیس استراتژی های مختلف مارکتینگ را برای تبلیغ محصولات منحصر به فرد خود دنبال کرده است. تبلیغات در رسانه‌های چاپی مانند روزنامه، مجله و پوسترها به صورت سنتی انجام می‌شده است. سازماندهی یا حمایت مالی از رویدادهای مختلف به ویژه در حوزه مراقبت‌های بهداشتی از دیگر سیاست‌های مارکتینگ شرکت نوارتیس است. تخفیف بیشتر، قیمت کمتر، تخفیف ویژه برای خرید آنلاین و مواردی از این دست نیز می‌توانند به جذب مشتریان بیشتر کمک کنند.
دیجیتال مارکتینگ نیز یکی از استراتژی‌های نوظهور بازاریابی است که مورد توجه این شرکت قرار گرفته است.

بازاریابی در روشه:

بازاریابی در روشه - 3

روشه با شعار «آنچه را بیماران در آینده نیاز دارند، اکنون انجام دهید» در سال ۱۹۸۶ در شهر بازل سوئیس تاسیس شد. روشه اکنون به تولید داروهای نوین و هم‌چنین تست‌های تشخیصی مشغول است.
این شرکت سوئیسی در زمینه دارو رسانی شخصی سازی شده فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد.

روشه بزرگترین شرکت بیوتکنولوژی دنیا است و برای انواع سرطان داروهای متعددی تولید می‌کند.

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مارکتینگ که شرکت روشه به سراغ آن رفته است، مارکتینگ محتوا است.
در سایت شرکت مقالات مختلفی در حوزه انکولوژی، علوم اعصاب، بیماری‌های عفونی، ایمونولوژی، بیماری‌های قلبی، مشکلات چشم، هموفیلی و بیماری‌های دستگاه تنفسی وجود دارد. این محتوا می‌تواند به آگاه سازی افراد مبتلا به این بیماری‌ها کمک کند.

مارکتینگ در سانوفی:

مارکتینگ در سانوفی - 4
سانوفی هم یکی از بزرگان صنعت داروسازی است.

بخش Sanofi CHC داروهای OTC را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
این داروها به خواسته‌های افراد پاسخ می‌دهند:
«بهبود کیفیت زندگی، هر روز و در هر مرحله»
تا مدتی پیش این بخش از تحولات دیجیتال در امان مانده بود. اما پس از استخدام یک مدیر جهانی تحول دیجیتال در سال ۲۰۱۷، این شرکت مشکلی را در مارکتینگ خود پیدا کرد. بعد از آن یک برنامه چهار ساله برای بهبود وضعیت طراحی کرد. نتیجه این پروژه بسیار موفقیت آمیز بود. کمپین‌های برگزار شده منجر به دو برابر شدن میزان فروش شرکت شد. هم‌چنین این کمپین‌ها منجر به ۲۷ درصد افزایش آگاهی و افزایش ۱۹ درصدی توجه افراد شد.

این نتایج نشان می‌دهد که مارکتینگ صحیح و علمی تا چه اندازه بر کسب و کار تاثیر می‌گذارد و برند شرکت تا چه میزان از مزایای تکنیک‌های مارکتینگ بهره می‌گیرد.

منابع:

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *