مدیریت مارکتینگ در صنعت داروسازی

کد مطلب: ۹۹۰۹۰۴۰۵
مارکتینگ در برخی منابع به عنوان فرآیندی تعریف می‌شود که با شناسایی و درک نیازها و خواسته‌های مشتری (تقاضا) و سپس برآورده سازی آن نیازها و خواسته‌ها (تأمین) آغاز می‌شود. در رویکرد قدیمی مارکتینگ، پس از تولید یک محصول مشخص، بازاریابی برای جذب مشتری صورت می‌گرفت. اما بازاریابی امروزه معنای جدیدی به خود گرفته است. در رویکرد جدید پس از شناسایی نیازهای مشتری، برای رفع آن یک محصول یا خدمت خاص عرضه می‌شود.
به طور کلی، مارکتینگ دارو شامل تمام فعالیت‌های تبلیغاتی است که توسط یک سازمان انجام می‌شود تا محصولات و خدمات دارویی را در دسترس مشتریان قرار دهد.
مدیریت مارکتینگ دارویی به طور گسترده‌ای مستلزم پیشروی با تغییرات بازار است.
این فرآیند شامل تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی جدید برای جذب مخاطبان هدف است.

با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید تا به دنیای مارکتینگ قدم بگذاریم.

استراتژی‌های مدیریت موفق در مارکتینگ:

استراتژی مارکتینگ - 1

به ندرت می‌توان در دنیای کسب و کار تغییرات اساسی را بدون کمک استراتژی‌های مارکتینگ ایجاد کرد.
مارکتینگ دارو با ایجاد یک مزیت رقابتی، امکان نفوذ به بازارهای جدید، جذب مشتری جدید و در نهایت دستیابی به اهداف تجاری را فراهم می‌کند. با این حال، رسیدن به چنین نتایجی به چیزی بیش از یک برنامه بازاریابی نیاز دارد. این امر مستلزم مدیریت موثر مارکتینگ در محیط سازمان و فضای رقابتی است که هر دو به طور مداوم در حال تغییر هستند. در مارکتینگ دارو توجه به ماهیت و کاربرد محصول یا خدمت، ترویج آن، قیمت گذاری، برندسازی و ارتباطات بازاریابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مقاله مروری بر بعضی از عواملی خواهیم داشت که باید در مدیریت مارکتینگ دارو مورد توجه قرار گیرد.

توصیف بازار از نگاه مارکتینگ دارو:

مدیریت مارکتینگ دارو - 2

قوانین سخت گیرانه، سیستم‌های پرداخت پیچیده و هم‌چنین حضور عوامل متعدد موثر بر تصمیم‌گیری‌ها در بازار دارویی، ماهیت مارکتینگ دارو را محدود می‌کند. خلاقیت و نوآوری در صنعت داروسازی اهمیت و ارزش بالایی دارد. اما این شرایط در علم مارکتینگ کمی متفاوت است. در بازاریابی نمی‌توان صرفا به نوآوری یک محصول اهمیت زیادی داد. زیرا یک تناقض کوچک در این بین وجود دارد.
❗️داروهای جدید با دارا بودن مزایای بالینی نسبت به درمان‌های موجود، برای مصرف کنندگان (بیماران و پرداخت کنندگان) مفید هستند.
🔹داروهای ژنریک اما یک مزیت نسبت به داروهای جدید دارند.
این داروها به دلیل کم هزینه بودن، برای مصرف کنندگان (بیماران و پرداخت کنندگان) سومند هستند.

بازاریابان باید همیشه به این عوامل توجه داشته باشند. این موارد می‌تواند منجر به تمایز محصول در هر دو الگوی B2B و B2C شود. جایگزینی روش‌های درمانی، الگوهای تجویز، نوآوری‌های تولیدی و هم‌چنین رقابت همگی از عواملی هستند که باید مورد توجه بخش مارکتینگ یک شرکت داروسازی قرار گیرند. در نتیجه شرکت می‌تواند مبادلات موفقیت آمیزی با مشتریان خود داشته باشد. برای انجام هر مبادله‌ای در بازار، باید دو یا چند طرف وجود داشته باشد که علاقه مند به برآوردن خواسته‌های برآورده نشده خود هستند ، دارای ارزش پیشنهادی برای یکدیگر هستند و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند.

گوش به زنگ تغییرات بازار باشید!

هشدار توجه - 3

مدیریت مارکتینگ دارو به طور گسترده‌ای مستلزم هماهنگ بودن با تغییرات بازار است. این امر به نوبه خود نیازمند تجزیه و تحلیل‌، برنامه ریزی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی جدید برای جذب مخاطبان هدف است. هم‌چنان که شرایط بازار و مشتریان تغییر می‌کند، ادغام، برون‌سپاری، خرید و مشارکت در زنجیره تامین نیز تغییر می‌کند. یک بخش بازاریابی موفق باید بتواند متناسب این تغییرات، استراتژی‌های جدیدی را طراحی و اجرا کند. از این رو در یک مجموعه، سیستم‌ها، فرهنگ و پیام‌های بازاریابی در راستای تعیین ارزش و شناساندن این ارزش به مخاطبان هدف، یکپارچه می‌شوند. به عنوان مثال عامل بیرونی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، بر نحوه عملکرد بازار، شرایط بیماران، دولت و غیره تاثیر می‌گذارد. در این شرایط استراتژی‌های مارکتینگ شرکت باید متناسب بحران تغییر کند.

مدیریت مارکتینگ در چرخه زندگی محصول:

محصولات و خدمات یک شرکت در مرکز برنامه یا استراتژی بازاریابی قرار می‌گیرند.
واضح است که تا محصول و یا خدمتی نباشد، بازاریابی هم مورد نیاز نیست. مارکتینگ می‌تواند تصویر بسیار مطلوبی از یک محصول یا خدمت ارائه دهد. هم‌چنین قادر است با روش‌های ترویج مناسب، جایگاه آن را در بازار تثبیت کند. محصولات و خدمات دارویی معمولا مراحل مختلفی را طی می‌کنند که هر مرحله تحت تأثیر شرایط مختلف رقابت قرار می‌گیرد. هر یک از این مراحل به استراتژی‌های بازاریابی ویژه در زمان‌های مختلف نیاز دارند.  بازاریابان دارویی برای مدیریت موثر مارکتینگ دارو باید مرحله‌ای از چرخه زندگی را که محصولات یا خدمات آن‌ها در آن قرار دارد، شناسایی کنند.
در شکل زیر چرخه زندگی یک خدمت یا محصول نشان داده شده است.

مارکتینگ در چرخه زندگی محصول - 4

مارکتینگ در مراحل چرخه محصول یا خدمت:

✅مقدمه یا Introduction  دوره‌ای است که طی آن مشخص نیست محصول مورد نظر در بازار پذیرفته می‌شود یا خیر.
این دوره ممکن است با رشد کندی همراه باشد. در این دوره معمولا به دلیل هزینه‌های مارکتینگ بالا و سایر هزینه‌ها، سود وجود ندارد. عناصر تبلیغاتی در این مرحله حول محور عواملی چون محصول، قیمت و عوامل توزیع می‌چرخد.

✅مرحله بعدی، مرحله رشد یا Growth است.
بازماندگان مرحله مقدماتی معمولا با یک دوره رشد مواجه می‌شوند. در این دوره پیشرفت قابل توجهی در سود حاصل شده است. استراتژی در این مرحله به این ترتیب است:
(الف) بهبود محصول و اضافه شدن ویژگی‌ها و مدل‌های جدید.
(ب) توسعه بخش‌های جدید بازار.
(ج) تحریک  بازار به منظور افزایش تقاضا.
(د) تعدیل قیمت.

✅مرحله بعدی بلوغ یا Maturity است.
در مرحله بلوغ، رقابت برای یک بازار بالغ وجود دارد. با درگیری برای حفظ سهم شرکت، مدیریت مارکتینگ به نحوی است که در کنار افزایش تبلیغات، مزایایی نیز در کنار محصول اضافه می‌شود.

✅سرانجام در پایان، یک دوره افول یا Decline  وجود دارد که ممکن است شیب دار باشد.
در این مرحله فروش و سود روند نزولی خواهند داشت. اما نمی‌توان گفت محصول در این مرحله لزوما بی فایده است. زیرا ممکن است در این مرحله رقابت از بین برود.

منبع:

orientation.agency

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *