فازهای توسعه استارتاپ | از ایده تا کسب و کار

فازهای توسعه استارتاپ | از ایده تا کسب و کار

۹۹۱۰۰۱۰۷
برای هر آنچه که دارای پتانسیل رشد و توسعه باشد، مفهوم چرخه عمر نیز تعریف می‌شود.
استارتاپ‌ها و کسب و کارهای جدید نیز از این امر مستثنی نیستند. فاکتورهای مختلفی، بر رشد و توسعه استارتاپ‌ها تاثیر می‌گذارند.
به طور کلی برای یک استارتاپ، در طی فرایند رشد و توسعه، ۶ فاز مطرح می‌باشد. اهمیت هر فاز و زمانی که برای هر یک اختصاص داده می‌شود، برای هر کسب و کار متفاوت است.
⛔️ اما دو سوال مهم :
چرا آگاهی از فاز‌های مختلف استارتاپ حائز اهمیت است؟
چرا دانستن اینکه استارتاپ در کدام فاز قرار دارد، مسئله مهمی است؟
زیرا آگاهی از شرایط کنونی استارتاپ، به مدیریت زمان و منابع کمک شایانی می‌کند. به علاوه آگاهی از این که فاز بعدی چیست، موجب می‌شود که گام‌های بعدی با موفقیت بیشتری طی شوند.
در این مقاله، ۶ فاز توسعه استارتاپ را مطرح کردیم.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام  همراه باشید.

۶ فاز رشد و توسعه استارتاپ

توسعه استارتاپ

همانطور که گفته شد، هر استارتاپ دارای ۶ فاز رشد و توسعه است؛ که شامل موارد زیر می‌باشند :

  • فاز۱ : ایده پردازی
  • فاز۲ : طرح ریزی تصویر کلی
  • فاز۳ : اجرای طرح
  • فاز۴ : اعتبارسنجی
  • فاز۵ : توسعه
  • فاز۶ : تاسیس شرکت

ایده پردازی

  • در این گام، ایده یک محصول یا خدمت، توسط یک فرد یا یک تیم خلق می‌شود.
  • هدف اصلی، خلق ارزش برای مشتری، در این مرحله حائز اهمیت است.

طرح ریزی تصویر کلی

  • در این مرحله، ماموریت و چشم انداز استارتاپ، همراه با استراتژی اولیه تعریف می‌شوند.
  • به علاوه برنامه مالکیت توسط بنیانگذاران نیز بررسی می‌گردد.

اجرای طرح استارتاپ

  • در این فاز، نسخه اولیه محصول یا خدمت توسعه می‌یابد.
  • همچنین قراردادهای مربوط به تعهدات مالی و زمانی بنیانگذاران نیز معین می‌شوند.

اعتبارسنجی

  • در این فاز، با تکرار و آزمایش، اعتبارسنجی راه حل‌ها انجام می‌گیرد.
  • به علاوه، شاخص‌های کلیدی عملکرد اولیه نیز شناسایی می‌شوند.
  • فرایند جذب سرمایه نیز از این مرحله آغاز می‌شود.

در هنام بخوانید : ۴ گام برای اعتبارسنجی ایده استارتاپ

توسعه

  • این فاز، بر شاخص‌های کلیدی عملکرد تمرکز دارد که مبتنی بر رشد قابل اندازه گیری کاربران، درآمد و یا سهم بازار در یک بازار هدف در حال رشد می‌باشد.
  • رشد سریع
  • جذب سرمایه قابل توجه
  • استخدام
  • بهبود کیفیت و اجرای فرایندها نیز در ایدهند.

تاسیس شرکت

  • رشد سریع استارتاپ، در این فاز روی می‌دهد. چگونگی مسیر رشد نیز، ه اهداف و چشم انداز استارتاپ بستگی دارد.
  • جذب سرمایه و منابع انسانی به آسانی انجام می‌گیرد.
  • کسب و کار وسعت بیشتر می‌یابد و می‌تواند تبدیل به یک شرکت شود.
  • در این گام، بنیانگذاران و یا سرمایه گذاران، می‌توانند از کار انصراف دهند یا به همکاری خود ادامه دهند.

منابع

startupcommons

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *