بررسی مراحل تامین مالی استارتاپ ها – قسمت اول

بررسی مراحل تامین مالی استارتاپ ها – قسمت اول

کدمطلب: ۹۹۱۱۰۳۰۳
یک استارتاپ با یک ایده تجاری فوق العاده قصد دارد فعالیت خود را آغاز کند.
از همان ابتدا این شرکت شایستگی مدل بیزنسی و محصولات خود را ثابت می‌کند. همچنین به لطف حمایت و سخاوت دوستان، خانواده و منابع مالی خود بنیان گذاران ( ۳F )، استارتاپ به طور مداوم در حال رشد است! با گذشت زمان، تعداد مشتری‌های آن شروع به رشد می‌کند و امکان گسترش فعالیت‌ها و اهداف و چشم اندازها فراهم می‌شود. طولی نمی‌کشد که این شرکت در ردیف رقبای خود قرار می‌گیرد و ارزش آن به شدت بالا می‌رود و امکان گسترش بیش‌تر حتی عرضه اولیه سهام (IPO) نیز برای آن فراهم می‌شود.

💭 اگر مراحل بالا به نظرتان بیش از حد رویایی به نظر می‌رسد، به این دلیل است که واقعا همین طور است!
پس در واقعیت چه اتفاقی می‌افتد؟
با تیم تحلیلی دارو و سلامت شتابدهنده دارویی هنام تا پایان مقاله همراه باشید تا ببینیم پیچ و خم‌های این مسیر در واقیعت چگونه است!

مراحل تامین مالی استارتاپ

در واقعیت تنها تعداد بسیار کمی استارتاپ خوش شانس وجود دارند که می‌توانند طبق الگوی گفته شده در مقدمه رشد کنند. در مقابل اکثریت بزرگی از استارتاپ های موفق، به طور دائم در تلاشند تا از طریق کمک‌های مالی خارجی، سرمایه جمع آوری کنند. به عبارت دیگر، دورهای تأمین مالی فرصت سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری نقدی در یک شرکت در حال رشد یا استارتاپ در ازای سهام یا مالکیت جزئی آن شرکت فراهم می‌کنند. بدون وجود مراحل تامین مالی بسیاری از استارتاپ های که امروزه آن‌ها را به عنوان نمونه‌های موفق می‌شناسیم هرگز به این میزان رشد نمی‌رسیدند.

استارتاپ

وقتی بحث در مورد دوره‌های تأمین مالی استارتاپ باشد اصطلاحاتی همچون سری A ، سری B و سری C را زیاد می‌شنوید.
این اصطلاحات به روند رشد کسب و کار یا استارتاپ از طریق سرمایه گذاری خارجی اشاره دارند.
اما…

سری seed و A و B و C استارتاپ چیست؟

بسته به صنعت فعالیت و علاقه سرمایه گذاران بالقوه، انواع مختلفی از دوره‌های مالی در اختیار استارتاپ ها قرار دارد. اما معمول‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

✔️ pre-seed (این مرحله جز مراحل اصلی دسته بندی نمی‌شود.)
✔️ seed
✔️ A
✔️ B
✔️ C

در صورت لزوم ممکن مراحل بیش‌تری نیز بعد از سری C وجود داشته باشند؛ مثل سری D و سری E و … .
اما می‌توان گفت سری A و B و C از مراحل ضروری برای استارتاپی هستند که تصمیم به bootstrapping دارد. چراکه در بیش‌تر مواقع، سرپا ماندن کسب و کار صرفا با حمایت ۳F امکان پذیر نیست.

مقاله “کلیدی‌ترین راه‌های جذب سرمایه در استارتاپ” در وبلاگ شتابدهنده هنام را از دست ندهید!

در ادامه به بررسی دقیق این دوره‌ها، نحوه عملکرد آن‌ها و آنچه آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، خواهیم پرداخت.
⚠️ فراموش نکنید که مسیر رشد و همچنین جدول زمانی برای تأمین مالی برای هر استارتاپ می‌تواند متفاوت باشد.

دورهای تامین مالی سری A ، B و C صرفاً قدم‌هایی در روند تبدیل یک ایده هوشمندانه به یک شرکت بزرگ ( حتی در سطح بین المللی ) هستند.

تامین مالی ( funding ) چگونه انجام می‌شود؟

قبل از بررسی چگونگی روند دورهای تامین مالی، لازم است افراد مختلف درگیر در آن را بشناسیم.

دسته اول کسانی هستند که امیدوارند بتوانند برای استارتاپ خود سرمایه جذب کنند.
همچنان که کسب و کار بالغ می‌شود، تمایل و نیاز به پیشرفت در دوره‌های مالی نیز احساس می‌شود. پس معمول است که یک شرکت با دور seed شروع کند و سپس با دورهای بودجه A و B و سپس C ادامه یابد.

Founders and funders working together

دسته دوم در طرف دیگر سرمایه گذاران بالقوه هستند.
حقیقت این است که سرمایه گذاران آرزو دارند استارتاپ ها موفق شوند؛ زیرا آنان از کارآفرینی حمایت می‌کنند و به اهداف کسب و کار ها باور دارند. اما قطعا علاوه بر این‌ها، سرمایه گذار امیدوار است که از سرمایه گذاری خود سود کسب نماید. به همین دلیل تقریباً تمام سرمایه گذاری‌های انجام شده طی هر دور از تامین مالی به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که سرمایه گذار، اندکی از مالکیت شرکت را به دست آورد. در این حالت اگر شرکت رشد کند و سود کسب نماید، سرمایه گذار متناسب با سرمایه گذاری انجام شده، سود خود را برداشت می‌کند.

ارزیابی ( valuation )

قبل از شروع دوره‌های تامین مالی استارتاپ ، لازم است تحلیلگران شرکت مورد نظر را ارزیابی کنند.
📊 این ارزیابی شامل موارد مختلفی است؛ از جمله:

  • مدیریت
  • سابقه کار
  • اندازه بازار
  • و … .

یکی از تمایزهای اساسی بین دوره‌های تأمین بودجه مربوط به ارزیابی کسب و کار و همچنین سطح بلوغ و چشم انداز رشد آن است. زیرا این عوامل بر انواع سرمایه گذاران احتمالی و دلایلی که شرکت ممکن است به دنبال سرمایه جدید باشد، تأثیر می‌گذارد.

استارتاپ

در این جا مرحله pre-seed و seed را بررسی نموده و باقی مراحل را در مقاله بعد مطالعه می‌کنیم.

سری pre-seed در استارتاپ

اولین مرحله از تأمین بودجه یک شرکت جدید یا استارتاپ آنقدر زود انجام می‌شود که معمولا حتی زیر مجموعه دوره‌های جذب بودجه قرار نمی‌گیرد. این مرحله که به عنوان تامین بودجه “پیش از بذر” ( pre-seed ) شناخته می‌شود، به طور معمول به دوره‌ای اشاره دارد که بنیانگذاران یک شرکت برای اولین بار فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

استارتاپ

متداول‌ترین سرمایه گذاران دوره pre-seed ، خود موسسان و همچنین دوستان نزدیک ، حامیان و خانواده ( ۳F ) هستند.
بسته به ماهیت شرکت و هزینه‌های اولیه تعیین شده برای توسعه ایده، این مرحله تأمین مالی می‌تواند خیلی سریع اتفاق افتاده یا ممکن است طولانی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران در این مرحله، به ازای سهام در شرکت، سرمایه گذاری نکنند.
بلکه در بیش‌تر موارد، سرمایه گذاران در این مرحله از تأمین بودجه، خود موسسین شرکت هستند.

تامین مالی سری seed (کشت ایده) در استارتاپ

این مرحله به طور معمول نشان دهنده اولین پول رسمی است که یک استارتاپ جمع می‌کند.
از روش‌های مناسب برای جذب سرمایه در این مرحله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بنیانگذاران ، دوستان و خانواده ( ۳F )
  • انکوباتورها و شتابدهنده ها
  • شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر (VC)
  • اما متداول‌ترین نوع سرمایه گذاری در این مرحله “سرمایه گذار فرشته” است.

میزان سرمایه گذاری در این مرحله می‌تواند بسیار متفاوت باشد به طوری که نمونه‌هایی از ۱۰۰۰۰ دلار تا ۲ میلیون موجود است.

بسیاری از بنیان گذاران استارتاپ ها، این دور از تأمین بودجه را برای موفقیت شرکت خود ضروری می‌دانند.
چراکه برخی از شرکت‌ها ممکن است هرگز فراتر از این مرحله نروند و یا نهایتا تا سری A پیش روند.

ارزش اکثر شرکت‌هایی که در مرحله seed funding قرار می‌گیرند، چیزی در حدود ۳ تا ۶ میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا بیش‌تر به مفاهیم پایه‌ای تامین مالی و اهمیت دورهای آن بپردازیم.
همچنین دور تامین مالی pre-seed و seed را بررسی نمودیم. اما مراحل اصلی تامین مالی استارتاپ ها به همینجا ختم نمی‌شوند!
با شتابدهنده هنام همراه باشید تا در مقاله بعد از این سری، هر یک از مراحل را به تفصیل بررسی نماییم.

منبع

Investopedia

تبلیغات دیجی کول

هاله نورسته

من هاله نورسته هستم، دانشجوى داروسازى ورودى ٩٦ دانشگاه علوم پزشكى زنجان. به حوزه كسب و كار و استارتاپ‌ها و مدیریت سلامت خيلى علاقه دارم و الان مدتى هست كه در زمينه توليد محتوا و ماركتينگ فعاليت ميكنم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *