۲۸ اشتباه رایج استارتاپ ‌ها را بشناسید-قسمت اول

 ۲۸ اشتباه رایج استارتاپ ‌ها را بشناسید-قسمت اول

Erasing mistake

۹۹۰۸۰۳۰۳
خیلی راحت‌تر می‌بود اگر در شروع یک کسب و کار کوچک و با وجود رقبا و چالش‌ها، کسی می‌توانست موفقیت استارتاپ ما را تضمین کند. اما متاسفانه صرفا در خیال می‌توان چنین انتظاری داشت!
فاکتورهای مختلفی، در موفقیت یک استارتاپ دخیل هستند. یکی از این فاکتورها، تلاش و پشت کار است.
” تلاش شبانه روزی “
این عبارت کوتاه، برای اغلب ما چندان عجیب و غریب نیست. به عبارت دیگر، کسی که به دنبال خلق ارزش است، قطعا می‌داند که نیاز به تلاش و پشت کار، امری همیشگی است. اما فاکتورهایی نیز هستند که ممکن است به هیچ عنوان از وجودشان آگاه نباشیم. در این مرحله، بهره گیری از تجربه‌ی افراد خبره می‌تواند از تکرار اشتباهات جلوگیری کند.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

استارتاپ

۱۴اشتباه رایج در مورد استارتاپ

۷۵ درصد از کل استارتاپ‌هایی که تحت حمایت سرمایه گذاری‌ها قرار دارند، شکست می‌خورند. اما همواره راهی برای موفقیت وجود دارد؛ فقط کافی است در پی آن باشیم.
اولین گام، آگاهی از اشتباهات رایجی است که موفقیت یا عدم موفقیت استارتاپ را رقم می‌زنند.

اشتباه اول؛ تاخیر طولانی در راه‌اندازی استارتاپ

اغلب ما در جست و جوی “ترین” ها هستیم؛ بهترین، پر سود ترین و…؛
این تمایل، می‌تواند در مواردی موجب شود تا در جا بزنیم! برای مثال، ممکن است راه اندازی استارتاپ را تا حل و فصل کردن تمامی مسائل به تاخیر بیاندازیم؛ چون معتقدیم همواره همه چیز باید بی نقص و بهترین باشد! اما این تاخیر در راه اندازی استارتاپ، می‌تواند حیات و حتی پیشرفت استارتاپ را زیر سوال ببرد.

در این زمینه هاپر ماسون بیان می‌کند : پیشرفت، به معنای بی نقص بودن نیست!

استارتاپ

اشتباه دوم؛ اتکا بر یک ویژگی برتر!

هر استارتاپی با هدف خلق یک ارزش افزوده شکل می‌گیرد. اما باید بدانیم که جنبه‌های نوآورانه یا مدل کسب و کار ویژه، مانند ستاره‌ای نیست که همواره بدرخشد! بنابراین هوشمندانه نیست که پیام بازاریابی و فروش خود را صرفا بر آن‌ها متمرکز کنیم.
این روزها، هر ویژگی ابتکاری یا مدل تجاری به سرعت کپی می‌شود. بنابراین استارتاپ باید فلسفه و ایدئولوژی جدیدی ارائه دهد که در آن راستا، مشتری به اهدافش دست یابد.

اشتباه سوم؛ صرفا و تنها تمرکز بر رشد استارتاپ

یک تیم استارتاپ برای دستیابی به موفقیت، به یک برنامه مشخص از سلسله امور نیاز دارد. در حقیقت، استارتاپ می‌بایست علاوه بر توجه به فروش، موارد مهم دیگری را نیز درنظر گیرد. از جمله :

  • سرمایه گذاری در زیرساخت‌های نرم افزاری مناسب استارتاپ
  • بررسی رویکرد‌های احتمالی برای کاهش هزینه‌
  • استخدام افراد مستعد و توانا
  • پرداخت مناسب کارمندان و رعایت مرزهای آن‌ها

اشتباه چهارم؛ درنظر نگرفتن زمان لازم برای توسعه محصول

استارتاپ

همه چیز بیش از آنچه که تصور کنیم، زمان می‌برد! بنابراین عدم درنظر گرفتن زمان اضافی در برنامه ریزی استارتاپ ، می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

اشتباه پنجم؛ دست کم گرفتن مدت زمان فروش

برخی از استارتاپ‌ها میزان فروش خود را بیش از حد تخمین می‌زنند، زیرا تصور می‌کنند این یک فرایند بسیار ساده است. اما حقیقت این است که فروش، فرایندی زمان‌بر است و حتی در زمان معامله با مشتریان B2B نیز بیشتر طول می‌کشد.

اشتباه ششم؛ اطلاع رسانی در مورد تصورات، نه واقعیت!

اینکه پیش از آماده شدن محصول، در مورد آن اطلاع رسانی کنیم؛ امری اشتباه است. در وهله‌‌ی اول، می‌بایست از چگونگی روند کار از نظر مالی و نیز رشد اطمینان حاصل کرد.

در هنام بخوانید: چگونه برای استارتاپ خود تصمیم اشتباه نگیریم؟

اشتباه هفتم؛ استخدام و هزینه کردن سریع

همه دچار این وسواس هستیم که کسب و کار و استارتاپ خود را وسعت دهیم. کادر خود را بیشتر کنیم، آن هم در کمترین زمان ممکن!!
اما باید آگاه بود که در صورت عدم سودآوری، می‌بایست هوشمندانه هزینه کرد.

اشتباه هشتم؛ محول کردن حسابداری استارتاپ به دیگری

بهتر است که حسابداری کسب و کار را خود انجام دهیم. هزینه ها را پیگیری کنیم. در مورد کارمزد بانکی، نرخ سود کارت اعتباری و تامین کنندگان مذاکره کنیم. حواسمان را جمع کنیم شرکت‌ها به دنبال استفاده از بی‌تجربگی استارتاپ ما هستند.

اشتباه نهم؛ شکست در جذب سرمایه

استارتاپ

این اتفاق می تواند به دلیل عدم کفایت مسئول جذب سرمایه استارتاپ صورت پذیرد. اما معمولا دلیل اصلی، عدم تطبیق ایده با مدل تجاری سرمایه گذار خطر پذیر بیان می شود.یا به عبارت ساده تر، ایده، ویژگی های کافی برای جذب سرمایه گذار را نداشته باشد.

اشتباه دهم؛ جذب سرمایه سریع

یک اشتباه بزرگ که بسیاری از استارتاپ‌ها مرتکب می‌شوند، جذب سریع سرمایه گذاران است.
در حقیقت، ما به دنبال این هستیم که سرمایه گذار را متقاعد کنیم که ایده خوبی داریم. تمام تمرکز خود را صرف عملی کردن ایده می‌کنیم. به علاوه، دستیابی به هدف، از ساده ترین راه ممکن را درنظر داریم. این‌ها ‌همگی خوب هستند، اما به شرطی که نکته زیر را فراموش نکنیم.
استارتاپ در ابتدای مسیر، بدون شک اشتباهات اولیه‌ای را مرتکب خواد شد. این اشتباهات، هزینه‌های مالی به همراه خواهد داشت. بنابراین نیاز به سرمایه گذاری بیشتری خواهد بود.

اشتباه یازدهم؛ نداشتن مدل درآمد برای استارت

اگر به دنبال جذب سرمایه‌های خطرپذیر هستید، ضروری است که یک جریان درآمد قابل پیش بینی و تکراری ایجاد کنید. عدم یافتن یک مدل درآمد، مرگ بسیاری از ایده‌ها و استارتاپ‌های بزرگ بوده و خواهد بود.

اشتباه دوازدهم؛ عدم داشتن برنامه

جیمز آلسوپ ، مدیر عامل شرکت iNet Ventures پیشنهاد می‌کند که استارتاپ، باید یک برنامه قوی قبل از راه اندازی داشته باشید. سپس حرکت رو به جلو را در “مراحل” مختلف بررسی کند.
پاسخ این سوال حائز اهمیت است، اینکه در صورت شکست، به چه چیزی اتکاء خواهید کرد؟

اشتباه سیزدهم؛ انتظارات غیر واقعی از تیم

انتظارات غیر واقعی از تیم موجب فرسایش تیم می‌شود. در نهایت نیز فروپاشی تیم استارتاپ را در پی خواهد داشت.

اشتباه چهاردهم؛ عدم توجه به منابع انسانی

استارتاپ

داشتن منابع انسانی قوی می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند. تا زمانی که اتفاق بزرگی رخ دهد، ده‌ها چیز کوچک وجود دارد که استخدام و نگهداری کارمندان را دشوار می‌کند. بنابراین توجه به منابع انسانی استارتاپ از همان ابتدا بسیار مهم است.

سخن پایانی

استفاده از تجربه دیگران، عدم تکرار اشتباهات به عنوان فاکتور‌های موفقیت مطرح هستند.

منابع

hubspot

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *