کرونا با اکوسیستم استارتاپی چه می‌کند؟ ـ قسمت چهارم

 کرونا با اکوسیستم استارتاپی چه می‌کند؟ ـ قسمت چهارم

کد مطلب: ۹۹۰۹۰۱۱۰
بحران کرونا و شرایط قرنطینه تأثیر وسیعی بر صنایعی می‌گذارد که با افراد سر و کار دارند.
کسب و کارهای نوپا ذخیره نقدی کمتری دارند و در برابر این بحران آسیب پذیرتر هستند. ویروس کرونا تاثیرات اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال داشته است. بدون شک استارتاپ ها نیز در این شرایط باید تغییراتی در روند فعالیت خود ایجاد کنند. مسائلی از قبیل رهبری با همدلی، استعدادیابی، تمرکز بر برند و … همیشه حائز اهمیت بوده‌اند. اما کرونا  دگرگونی اکوسیستم استارتاپی ناشی از کرونا، اهمیت آن‌ها را دوچندان ساخته است.

برای آشنایی با برخی از مهم‌ترین این توصیه‌ها با تیم تحریریه علمی شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

در دوران کرونا با همدلی رهبری کنید

رهبری در کرونا - 1

آگاهی از تجربیات و شرایط منحصر به فرد اعضای تیم خود همیشه مهم بوده است. اما این مسئله در دوران کرونا اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. همانطور که سازمان شما برای سازگاری با شرایط جدید تحمیل شده بر اعضای تیم تغییر می‌کند، درک افراد و همدلی به عنوان ابزاری موثر برای سازگاری و غلبه بر چالش‌ها ظاهر شده است.

این بحران به نحوی افراد را در کنار یکدیگر قرار داده است. رهبران در این شرایط باید از مزایای این همبستگی استفاده کنند. رهبری با همدلی به شما امکان می‌دهد تا به نیازهای تیم خود گوش فرا دهید. هم‌چنین به آن‌ها کمک کنید تا خود را با محیط پویا سازگار کنند.

فرصت‌های استعدادیابی را شناسایی کنید

در شرایط عدم اطمینان ناشی از بحران، فرصت‌های جدیدی نیز خلق می‌شوند. استعدادهای بسیاری در دوران کرونا شکوفا شده‌اند و افراد بر روی مهارت‌های خود تمرکز بیشتری دارند. این امر باعث شده است استارتاپ ها گزینه‌های بهتری برای همکاری با افراد جدید داشته باشند.

تصمیم گیری برای استخدام باید با رویکرد مصاحبه متمرکز شود. وقتی تعاملات مجازی باشد، برقراری ارتباط عالی از اهمیت اساسی برخوردار است. فراموش نکنید که نامزدهای خوب به دنبال اعتماد، ارتباط و فرصت خواهند بود. اگر این استعدادها را شناسایی و آن‌ها را با جذب کنید، در کسب و کار خود پیشرفت خواهید کرد.

روی برند خود تمرکز کنید

تمرکز روی برند در کرونا - 2

رهبری با همدلی امکان تقویت و توسعه هسته فرهنگ سازمانی را فراهم می‌کند. این امر به نوبه خود اعتبار برند کسب و کار شما افزایش می‌دهد. اختلال در تجارت در دوران کرونا این فرصت را ایجاد کرده است که ورق جدیدی را برگردانید. در این دوران می‌توانید در زمینه بهبود جنبه‌های بنیادی فرهنگ اصلی  و برند خود کار کنید.

اکنون وقت آن است که با تیم و مشتریان خود تعامل کنید تا حضور و تعهد شما برای فعالیت در پارادایم جدید را به آن‌ها یادآوری کنید. بسیار مهم است که شما به عنوان یک رهبر و به عنوان یک کسب و کار برای چه ارزش‌هایی ایستادگی می‌کنید. این مسئله نقش مهمی در رشد شرکت و برند یک استارتاپ دارد.

بر نقاط قوت خود تأکید کنید

ارکان مدل کسب و کار خود را که به شما امکان می‌دهد با چالش‌های کرونا سازگار شوید، به کار بگیرید. به دنبال روش‌های جدید برای به روزرسانی عناصری باشید که چنین نیستند. به عنوان مثال، اگر برای تولید محصولات خود از مواد اولیه محلی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود روابط خود را با تامین کنندگان تقویت کنید. در نتیجه کسب و کار شما در زنجیره تامین مشکلی نخواهد داشت و از خطرهای غیر منتظره در امان هستید.

در دوران کرونا، سرمایه گذاران و شرکا اولویت های جدیدی پیدا کرده‌اند. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که نقاط قوت شما در خط مقدم کسب و کار و برند شما هستند. با این حال، مهم است که نقاط قوت شما در چارچوب تصویر بزرگتر از شرکت و ارزش‌های شما مورد تأکید قرار گیرد و نه فقط به عنوان واکنش به همه گیری کرونا.

جذب سرمایه در طول کرونا

جذب سرمایه - 3

آماده باشید تا با سوالاتی از این قبیل مواجه شوید. آیا مدل کسب و کار شما هنوز در دنیای پس از کرونا وجود خواهد داشت؟
هنگامی که قصد جذب سرمایه دارید، باید پاسخ خوبی برای این سوال داشته باشید. نگاهی تازه به کسب و کار خود داشته باشید. اینکه استارتاپ شما در آینده چگونه ارزش گذاری خواهد شد؟ آیا انتظار برای جمع آوری کمک مالی به نفع شما است یا خیر. هرچه نگاه وسیع‌تری به سازمان خود داشته باشید، این تصمیم آسان‌تر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که برخی از استارتاپ ها برای ورود به بازار با دیگران شریک هستند. در حالی که برخی دیگر از این زمان برای تمرکز بر توسعه استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید اگر بستر مناسبی در اختیار دارید، تمرکز را روی گسترش آن بستر تا حد ممکن بگذارید.

در بحران کرونا توصیه اصلی این است که پتانسیل‌های کسب و کار را شناسایی کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

منبع:

Lexology

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *