کرونا چطور باعث رشد استارتاپ ها شد؟

 کرونا چطور باعث رشد استارتاپ ها شد؟

کد مطلب: ۹۹۱۰۱۶
کرونا این روزها همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. استارتاپ ها، مراکز نوآوری و شتابدهنده ها نیز از این امر مستثنی نیستند. بحران کرونا باعث شده است تا بسیاری از استارتاپ ها و شرکت‌های بزرگ دنیا در مدل‌های رشد بیزینس خود تجدید نظر کنند.
تولید واکسن کرونا یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های فعالیت دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های استارتاپی است که امروزه دنبال می‌شود.

مشکلات متعدد و  چشمگیر اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر هیچکس پوشیده نیست.
شتابدهنده ها می‌توانند با انجام اقدامات مناسب برای حمایت استارتاپ های موجود و هم‌چنین خلق شرکت‌های جدید، آثار بلند مدت کرونا بر اشتغال و نوآوری را کاهش دهند.
با تیم تحلیلی شتابدهنده هنام همراه باشید.

کرونا - استارتاپ - شتابدهنده - شتابدهنده دارویی - نوآوری - واکسن کرونا

سرنوشت استارتاپ ها بعد از کرونا:

پاندمی ناشی از ویروس کرونا اثر قابل ملاحظه‌ای بر دنیای استارتاپ ها گذاشته است.
رفتار استارتاپ ها در مقابل این بحران یکسان نیست.
برخی از آن‌ها رشد کرده و حتی توجه شتابدهنده ها را به خود جلب کرده‌اند.
در حالی که برخی استارتاپ ها با رکود مواجه شده و مجبور به تغییرات ساختاری شده‌اند.
در مجموع می‌توان اثر خالص COVID-19 را سرعت بخشیدن به فرآیند پیشی گرفتن تکنولوژی از صنایع موجود دانست.

بحران حاضر موجب ایجاد یک شکاف در بین صنایع و استارتاپ های موجود شده است. در صدر آن استارتاپ هایی هستند که کرونا به رشد و پیشرفت آن‌ها کمک کرده و در آن سوی این شکاف، کسب و کارهایی قرار دارند که دچار اختلال شده و یا برای همیشه از صحنه رقابت حذف شده‌اند.

متاسفانه نمی‌توان نقطه پایان مشخصی برای این بحران در نظر گرفت.
کارآفرینان و شتابدهنده ها در تلاشند با استفاده از تجربیات ماه‌های گذشته به نوآوری در استارتاپ ها کمک کنند.

کرونا؛ فرصت رشد یا عامل سقوط؟

کرونا - استارتاپ - شتابدهنده - شتابدهنده دارویی - نوآوری - واکسن کرونا

بدیهی است که به دنبال پاندمی کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن، تعداد مشاغل جدید ثبت شده به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. اما نباید از این مسئله غافل شد که بسیاری از کسب و کارهای موفق و خلاق، در دوران سختی و بحران پدید آمده‌اند.

از جمله می‌توان به Dropbox، Uber، Airbnb، WhatsApp، Groupon و Pinterest اشاره کرد که همگی در هنگام بحران‌های مالی جهانی خلق شدند.
هم‌چنین Alibaba’s Taobao نیز در دوران شیوع SARS در سال ۲۰۰۳ در چین تاسیس شد.

دوران بحران حاضر در کنار چالش‌های فراوانی که برای استارتاپ ها دارد، فرصت‌های جدیدی برای رشد و پیشرفت را نیز پیش روی آن‌ها قرار داده است.

استارتاپ ها می‌توانند با نوآوری خود در جهت رفع محدودیت‌های بهداشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه گام بردارند و به نیازهای جدید ایجاد شده پاسخ دهند.

در همین رابطه در هنام بخوانید: موشکافی استارتاپ های فعال در حوزه سرطان معده، نقش استارتاپ

فرصت‌های نوآوری در بحران کرونا:

با توجه به تغییر شرایط زندگی و نیازهای جدید ایجاد شده در این دوران، فرصت‌های خلاقیت برای استارتاپ ها را می‌توان در دو حوزه بررسی کرد.

دسته اول فرصت‌ها، رفع نیازهای ایجاد شده در دوران شیوع کرونا است.
این فرصت‌ها شامل نوآوری در حوزه پزشکی از راه دور، تجهیزات پزشکی، تحویل کالا و خدمات درب منزل، دور کاری، آموزش آنلاین و خدماتی از این دست است.

شیوع کرونا می‌تواند علاوه بر تغییرات کوتاه مدت گفته شده، تغییرات مداوم و پایداری نظیر تغییر در عادات یا نیازهای مصرف کننده نیز در جوامع ایجاد کند.
کشف و پیش بینی این تغییرات فرصت ارزشمندی را برای کارآفرینان فراهم می‌کند.
به عنوان مثال تقاضا برای دور کاری، تجارت الکترونیک، آموزش و خدمات بهداشتی ممکن است در دراز مدت تغییر کند و ارزش‌های جهانی دگرگون شوند.

بنابراین استارتاپ ها باید در سیاست گذاری آینده خود، این تحولات را مد نظر داشته و از فرصت‌های ایجاد شده در جهت رشد خود استفاده نمایند.

به احتمال بسیار زیاد استارتاپ های بزرگ و موفق در دوران پسا کرونا، مربوط به نوعی رفتار جدید است که در دوران بحران کرونا به وجود آمده است.

چالش‌های پیش روی استارتاپ ها:

کرونا استارتاپ ها را با چالش‌های متعددی روبرو ساخته است.

استارتاپ ها باید تا پایان پاندمی COVID-19 تمرکز خود را روی چگونگی مدیریت این چالش‌ها قرار دهند.

در ادامه به بررسی برخی چالش‌های پیش روی استارتاپ ها در طی بحران کرونا می‌پردازیم.

مدیریت منابع مالی

بزرگترین مشکل کنونی استارتاپ ها، مدیریت منابع مالی است.
در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بیش از یکسال دیگر تا کشف واکسن کرونا فاصله داریم.
از طرفی بعد از پایان یافتن همه‌گیری نیز آثار اقتصادی آن بر جامعه تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.
به همین دلیل استارتاپ ها باید برنامه طولانی مدتی برای تامین منابع مالی خود داشته باشند.

تغییر در ارزش‌ها

در پی تحولات جامعه و تغییر در ارزش‌ها، جذب سرمایه گذاران به استارتاپ سخت‌تر از گذشته شده است.
از طرفی سرمایه گذار توقع بیشتری برای بازگشت پول خود دارد.
در چنین شرایطی استارتاپی موفق خواهد بود که بتواند متناسب با شرایط، نوآوری و خلاقیت داشته باشد.

تغییر در فضای استارتاپ ها

کرونا - استارتاپ - شتابدهنده - شتابدهنده دارویی - نوآوری - واکسن کرونا

جدا شدن افراد از فضای فیزیکی محل کار، ممکن است تعاملات اجتماعی را مختل کند.
استارتاپ ها شدیدا به تبادلات اجتماعی افراد برای ایده پردازی و افزایش خلاقیت در کسب و کار احتیاج دارند.
کاهش ارتباطات مستقیم افراد با یکدیگر می‌تواند به عنوان زنگ خطری برای رشد استارتاپ قلمداد شود.
یکی از راهکارهای بهبود این وضعیت، حفظ ارتباطات بین افراد از طریق فضای مجازی است.

رقابت بر سر ساخت واکسن کرونا:

یکی از حیطه‌های جدید فعالیت که بر اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است، کشف و ساخت واکسن کرونا است. در حال حاضر استارتاپ‌های متعددی در سراسر دنیا به صورت متمرکز و شبانه روزی روی این پروژه کار می‌کنند.

پروسه کشف واکسن کرونا بسیار طولانی و زمان‌بر است.
به همین دلیل با وجود اینکه ۱۷۰ تیم تحقیقاتی در حال مطالعه و پژوهش در این حوزه هستند، هنوز واکسن موثر در برابر ویروس کرونا کشف نشده است.
ساخت واکسن کرونا یکی از فرصت‌های طلایی پیش روی استارتاپ ها و شتابدهنده های حوزه سلامت است که توانسته سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کند.

بحران کرونا برای استارتاپ ها همانند سایر بخش‌های جامعه، چالش‌های فراوانی ایجاد کرده است.
با درک صحیح از شرایط موجود و شناخت فرصت‌های جدید ایجاد شده، این بحران نه تنها استارتاپ شما را تعطیل نمی‌کند، بلکه می‌تواند به نقطه عطفی برای رشد آن تبدیل شود.

منابع:

تبلیغات دیجی کول

ملیحه عظیمی زاده

من ملیحه عظیمی زاده هستم، دانشجوی سال سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدتی هست که در حوزه‌ی تولید و بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنم و به دیجیتال مارکتینگ و سئو علاقه‌مندم.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *