۲۸ اشتباه رایج استارتاپ ها را بشناسید-قسمت دوم
Erasing mistake
۹۹۰۸۰۳۰۷
مسیر یک کسب و کار نوپا با ابهامات زیادی همراه است. ما در هر لحظه، در حال تصمیم گیری برای استارتاپ خود هستیم. اینکه تصور کنیم میبایست این مسیر را بدون هیچ گونه اشتباهی طی کنیم؛ شبیه این است که بخواهیم بدون راه رفتن، به قله برسیم‼️ اما استفاده از تجربهی افراد خبره میتواند مسیر استارتاپ را هموارتر کند.
تکرار یک اشتباه، دیگر یک اشتباه نیست، بلکه یک تصمیم است! در راستای پیشگیری از تکرار اشتباهات، برای استارتاپ خود این مقاله میتواند مفید واقع شود.
بخشی از این اشتباهات رایج استارتاپ، در مقاله ( پارت اول ) مطرح شدهاند.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.
۱۴ اشتباه رایج استارتاپ ها
درصد قابل توجهای از استارتاپ ها در مسیر خود، با شکست مواجه میشوند.
بنابراین آگاهی از اشتباهات رایج، بسیار میتواند سودمند واقع شود.
اشتباه اول؛ عدم برنامه ریزی و تعیین بودجه
اگر کسب و کار مرتبط با استارتاپ بر روی کاغذ عملی نشود، بعید است که در زندگی واقعی جواب دهد!
در هنام بخوانید: چگونه بودجه بازاریابی برای استارتاپ خود در سال ۲۰۲۰ بنویسیم؟
اشتباه دوم؛ تمایل به کسب درآمد سریع
یک تیم، برای موفقیت استارتاپ به شدت تلاش میکند. طبیعی است که برای این تیم در وهلهی اول، کسب درآمد مهم خواهد بود. اما مهمترین چیزی که یک تیم استارتاپی باید بخاطر بسپارد، این است که هر چه بیشتر برای رسیدن به پول صبر کنند، میزان درآمد بالاتر خواهد شد.
اشتباه سوم؛ تصور اینکه سوپرمن استارتاپ هستید!
در شروع یک کسب و کار نوپا، تصور میکنیم که یک سوپرمن هستیم! درنتیجه به تنهایی از پس تمامی امور بر خواهیم آمد. اما این تصور اشتباهی است.
فابین رافائل میگوید : بهترین کار، سرمایه گذاری برای دریافت راهنمایی صحیح است .
اشتباه چهارم؛ تصور اینکه باید همه را راضی کرد!
یک محصول یا خدمات هرگز برای همه مناسب نخواهد بود. بنابراین انتخاب مخاطب مهم بسیار مهم است.
اشتباه پنجم؛ الویتبندی نادرست
بهترین استارتاپ ها، در مراحل اول، تهدیدهای احتمالی را ارزیابی میکنند. سپس در راستای برطرف کردن آنها تلاش میکنند. یک نکته حائز اهمیت توجه صحیح به امور است.
برای مثال، ریسک بازار بسیار بیشتر از ریسک مهندسی محصول است؛ اما بسیاری از استارتاپ ها، ابتدا ریسک محصول را ارزیابی و رفع میکنند.
اشتباه ششم؛ صرف هزینه و زمان بسیار برای توسعه محصول اولیه
تیم استارتاپ موفق میداند که اولین محصول همواره دارای نقاط ضعف خواهد بود. بنابراین، آنها محصول اولیه را سریع و ارزان میسازند. سپس از مشتری، بازخورد دریافت میکنند.
در حقیقت استارتاپ از بازخورد مشتری برای رفع نقاط ضعف محصول استفاده میکند.
ارزش دادههای کاربران واقعی، بی نهایت بیشتر از بهترین منطق و طراحی است.
اشتباه هفتم؛ بودجه کم و دستمزد بالا در استارتاپ
براساس نظرسنجی The Alternative Board’s ، حدودا ۲۰% از صاحبان استارتاپ اظهار کردند که هنگام راهاندازی کار، پول بیشتری را برای کارمندان خرج میکردند.
مسئله این است که به عنوان یک استارتاپ ، اگر سعی کنید بالاترین دستمزد را به پرسنل خود بدهید، همیشه کارکنان خود را از دست خواهید داد! دلیل این امر، بودجه محدود کسب وکار نوپا میباشد.
پیتر تیل در کتاب پرفروش خود با عنوان “صفر تا یک” می گوید :
شما باید سهام شرکت خود را به اعضای اولیه عضو پیشنهاد دهید.
این کار باعث میشود که آنها برای پیشرفت شرکت باقی بمانند.
در حقیقت، فقط کسانی به فعالیت خود ادامه میدهند که علاقه مند هستند در طولانی مدت در شرکت بمانند. همچنین به راه اندازی شرکت اعتقاد دارند.
اشتباه هشتم؛ عدم بستن قرارداد
بسیاری از بنیانگذاران تصور میکنند چون اکنون همه چیز خوب است؛ پس تا پایان مسیر نیز مشارکت عالی پیش خواهد رفت!!
اما حقیق این است که مسیر استارتاپ، با فراز و نشیبهای بسیار همراه است. بنابراین توافقنامهها برای حل اختلافات لازم هستند. بدون یک قرارداد مناسب، اختلاف نظرها حتی میتوانند باعث ازبین رفتن استارتاپ شوند.
اشتباه نهم؛ نداشتن وب سایت
اشتباه دیگر نداشتن یک وب سایت موثر است. در مراحل اولیه فعالیت، بسیاری از مشاغل از وب سایت خود استفاده نمیکنند یا آن را مطابق با درخواست مشتری خود تنظیم نمیکنند.
بسیاری از وب سایتها فقط یک نسخه دیجیتالی از یک سند چاپ شده مانند بروشور هستند. این وب سایتها فقط پلتفرمهای اطلاعاتی هستند، اما این پتانسیل را دارند که ارزش بسیار بالاتری را برای استارتاپ خلق کنند.
اشتباه دهم؛ محصول اشتباه استارتاپ
راس کوهن ، بنیانگذار BeenVerified.com بیان میکند:
درسی که در این مدت کسب کرده است؛ این است که زمان زیادی را صرف تولید محصولی که مشتری مشخصی ندارد، نکنید.
اشتباه یازدهم؛ عدم داشتن استراتژی مشخص برای استارتاپ
یک استارتاپ میبایست پیش از شروع فعالیت خود، در مورد جایگاه تجاری تصمیم بگیرید.به علاوه، در مورد مشتریان هدف خود نیز آگاه باشند.
نداشتن یک برنامه یا استراتژی مشخص، میتواند استارتاپ را به سمت شکست سوق دهد.
اشتباه دوازدهم؛ توجیه ایده
یک استارتاپ میبایست درمورد ایده خدمت یا محصول خود عمیا فکر کند. برخی از آنها، بجای ارزیابی منطقی ایده خود و تمایل مشتری به خرید، سعی میکنند فقط ایده خود را توجیه کنند.
اشتباه سیزدهم؛ عدم سازگاری استارتاپ با بازار
برخی استارتاپ ها معمولاً نمیتوانند خود را با تغییرات بازار سازگار کنند.
مدیر عامل شرکت مایک گروسمن میگوید:
مهم است که مدل کسب و کار را با تجارت اشتباه نگیرید. هدف، موفقیت کسب و کار است. بنابراین گاهی اوقات ، نیاز است که در مدل کسب و کار تجدید نظر صورت گیرد.
اشتباه چهاردهم؛ عدم داشتن روابط درست
به عنوان عضوی از یک استارتاپ باید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. هرگز حتی یک روح را رد نکنید! زیرا شما هرگز نمیدانید با چه کسی صحبت میکنید ، چه کسی ممکن است آنها را بشناسد یا چگونه میتواند یه شما کمک کند.
سخن پایانی
اشتباهات رایج استارتاپ، در قالب دو مقاله نوشته شده است.
با مقاله های دیگر زیرمجموعه استارتاپ همراه باشید.