چگونه برای استارتاپ خود، تصمیم اشتباه نگیریم؟!

 چگونه برای استارتاپ خود، تصمیم اشتباه نگیریم؟!

۹۹۰۸۰۲۰۷
ما در هر سطحی از کسب و کار خود و در هر لحظه، در حال تصمیم گیری هستیم. تصمیم گیری درباره‌ی اینکه گام بعدی استارتاپ می‌بایست در چه جهتی باشد؛ و هزار و یک چالش دیگر!
نتایجی که یک تصمیم برای استارتاپ به همراه دارد، اهمیت آن را خاطر نشان می‌کند.
در حقیقت توانایی اتخاذ تصمیم درست، در لحظه‌ی درست، یک خصوصیت مهم برای یک رهبر به شمار می‌رود.
هرچقدر هم که برنامه ریزی شده عمل کنیم، همواره رویدادهای پیش بینی نشده مهمان استارتاپ ما می‌شوند.
بنابراین آگاهی از استدلال‌های اشتباه در فرایند تصمیم گیری، بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، تکنیک‌هایی می‌توانند به عنوان یک حامی، برای استارتاپ ما عمل کند.
در این مقاله، در مورد تعدادی از تکنیک‌ها صحبت کرده‌ایم.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

تصمیم گیری برای استارتاپ

تکنیک تصمیم گیری ۵ مرحله‌ای؛ برای استارتاپ خود

  1. شناسایی هدف موردنظر  : این مورد، در زمینه اهداف شخصی امری کاملا واضح است؛ اما زمانی که تعداد افراد و در نتیجه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
  2. جمع آوری اطلاعات معتبر
  3. ارزیابی گزینه‌های روی میز که می‌بایست براساس شواهد باشند.
  4. انتخاب گزینه درست
  5. ارزیابی تصمیم گیری که شامل بررسی کوتاه مدت و بلندمدت است.

ابزار‌ها و تکنیک‌ها برای تیم استارتاپ

بخش اصلی تصمیم گیری در گام ۲ و ۳ متمرکز هستند. خبر خوب این است که ابزار و تکنیک‌های بسیاری برای سازمان‌بندی افکار در این دو مرحله وجود دارند.
چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند :

۱. ماتریکس تصمیم گیری ( Decision matrix )

تصمیم گیری برای استارتاپ

این ماتریکس، در ارزیابی تمامی گزینه‌های روی میز، به استارتاپ کمک می‌کند. این ماتریکس به صورت یک جدول است؛ که در آن، تمام گزینه‌های احتمالی در ستون اول نوشته می‌شوند.
سپس تمام فاکتورهایی که بر فرایند تصمیم گیری اثر می‌گذارند، در ردیف اول ثبت می‌شوند.
در مرحله بعد، برای هر گزینه و میزان اهمیت فاکتور‌ها امتیاز داده می‌شود. در نهایت، براساس امتیاز‌ها، برای استارتاپ نتیجه گیری می‌کنند.

۲. چارت T یا T-chart

این نمودار، برای سنجش نکات منفی و مثبت گزینه‌های روی میز استفاده می‌شود. بدین صورت، تیم استارتاپ اطمینان حاصل می‌کند که تمامی نکات مثبت و منفی را در هنگام تصمیم گیری، در نظر گرفته است.

۳. درخت تصمیم گیری ( Decision tree )

در این نمودار، هر گزینه و نتایج آن، به صورت جداگانه بررسی می‌شود.
تجزیه و تحلیل آماری نیز به این روش انجام می‌شود.

۴. تکنیک multi voting

این تکنیک زمانی استفاده می‌شود که چند نفر بخواهند فرایند تصمیم گیری را انجام دهند.
این روش به استارتاپ کمک می‌کند تا لیست بزرگی از گزینه‌ها را تهیه کند. سپس تعداد آن‌ها را برای نتیجه نهایی کاهش دهد.

۵. آنالیز Pareto

این تکنیک، زمانی برای استارتاپ کاربردی می‌باشد؛ که هدف اتخاد هم زمان چند تصمیم مهم باشد.
در این روش، گزینه‌ها طبق الویت مشخص می‌شوند.

۶. آنالیز سود و زیان

تصمیم گیری برای استارتاپ

استارتاپ، در این تکنیک عواقب مالی هر تصمیم احتمالی ارزیابی می‌کند. در نهایت گزینه‌ای که از نظر اقتصادی، منطقی باشد، درنظر گرفته می‌شود.

۷. آنالیز SWOT

این آنالیز، از ۴ بخش اصلی تشکیل می‌شود. این ۴ بخش شامل، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها هست. این تکنیک، دید کلی نسبت به هر تصمیم احتمالی را برای استارتاپ حاصل می‌کند.

در هنام بخوانید : چگونه بودجه بازاریابی برای استارتاپ خود در ۲۰۲۰ بنویسیم؟

و اما در یک استارتاپ، همیشه منتقدانی نیز وجود دارند!

البته این تکنیک‌ها، منتقدان خاص خودشان را نیز دارند. برخی معتقدند که این مدل‌های مدیریت نظری، آنطور که باید مفید نیستند! در حقیقت منتقدین بر این باورند که در این تکنیک‌ها، داده‌هایی کنار هم قرار داده می‌شوند که فرد، صرفا براساس عقل خود به آن‌ها دست یافته‌است. داده‌هایی که نیاز به برون یابی بیشتری دارند. بنابراین تعریف جزء به جزء این داده‌ها در سطح بالاتر، امری سطحی محسوب می‌شود.
و اما دسته موافقین معتقدند که این تکنیک‌ها برای آنالیز گروهی بسیار کاربردی هستند.
در حقیقت به گروه تیم استارتاپ کمک می‌کنند تا در مورد وضعیت فعلی به اتفاق نظر برسند. همچنین به درک فرضیات اساسی پشت پرده‌ی توصیه‌ها کمک می‌کنند.
در حقیقت این ابزار و تکنیک‌ها در زمینه برقراری ارتباط افراد تیم نسبت به امر تصمیم گیری کاربردی‌تر هستند.

استفاده از این تکنیک‌ها برای استارتاپ مفید خواهد بود؟

اگرچه انتقاد‌هایی بر این تکنیک‌ها وارد است؛ اما اثر مفید و کابردی آن‌ها در فرایند تصمیم گیری به وضوح قابل لمس است. در حقیقت، این تکنیک‌ها با ایجاد یک نظم و تمرکز، از تکرار بحث‌های بیهوده تیم استارتاپ جلوگیری می‌کنند.
به علاوه، کاهش بحث‌ها، مانع اتلاف وقت نیز می‌شود.

استدلال‌های اشتباه در زمینه تصمیم گیری

فرایند تصمیم گیری که دارای بستر فکری معینی باشد؛ می‌تواند استارتاپ شما را از استدلال‌های اشتباه نجات دهد.
در حوزه نظریه تصمیم گیری رفتاری، که تصمیم گیری را در دو  دسته زیر تفکیک می‌کند :

  1. تصمیم گیری عقلانی عینی
  2. تصمیم گیری شهودی ( غیر منطقی )

این استدلال‌های اشتباه، در دسته دوم قرار می‌گیرند. این استدلال‌ها در تمامی کسب و کار‌ها – از استارتاپ تا شرکت بزرگ – به وفور مشاهده می‌شوند.
سوءگیری در مورد هزینه‌های هدر رفته، یک مثال از این استدلال‌های اشتباه است؛ که در آن، از سرمایه گذاری‌های جبران ناپذیر برای توجیه تصمیمات آینده استفاده می‌شود.
به طور کل، توجه به این استدلال‌های اشتباه و نیز آگاهی از آن‌ها برای یک تصمیم گیری درست ضروری است.

سخن پایانی

اهمیت تصمیم گیری درست، بر همه به وضوح مشخص است. همواره، رویدادهای غیرقابل پیش بینی در مسیر یک استارتاپ رخ می‌دهند. بنابراین افزایش آگاهی، به عنوان یکی از تاکتیک‌ها برای غلبه بر این اتفاق‌های خارج از برنامه به شمار می‌رود.

منابع

businessnewsdaily

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *