توسعه محصول جدید استارتاپ مثل آب خوردن!

 توسعه محصول جدید استارتاپ مثل آب خوردن!

۹۹۰۹۰۴۰۱
بنیانگذار یک استارتاپ ، می‌بایست فرایند توسعه محصول جدید را عملیاتی کند. فرایند توسعه محصول جدید، به طور کلی با شناسایی فرصت‌های بازاریابی آغاز می‌شود و با عرضه محصول به پایان می‌رسد.
برخی از بنیانگذاران استارتاپ ها، فرایند توسعه محصول را همانند تاس انداختن تصادفی می‌دانند، اما برخی دیگر، رویکردی با ساختار معین را برای آن، در پیش می‌گیرند.
در این مقاله، دو فرایند توسعه محصول جدید مطرح شده است.
با تیم تحریریه شتابدهنده دارویی هنام همراه باشید.

توسعه محصول جدید استارتاپ

توسعه محصول در استارتاپ

توسعه محصول جدید برای استارتاپ ، یک امر بسیار مهمی است. بنابراین پیروی از یک قالب معین، می‌تواند از بروز خطا‌های احتمالی جلوگیری کند.

در این راستا، فرایند‌هایی تعریف می‌شوند که به کمک آن‌ها، می‌توان تولید محصول جدید استارتاپ را به صورت گام به گام پیش برد. این فرایند‌ها شامل موارد زیر هستند :

  • فرایند stage-gate
  • فرایند lean startup

فرایند stage gate برای استارتاپ

stage-gate، فرایند توسعه محصول جدید ( NPD ) نیز نامیده می‌شود؛ که شامل مراحل زیر است :

۱) ایده پردازی

اولین گام از فرایند توسعه محصول استارتاپ ، ایده پردازی است. به این منظور می‌توان از استراتژی‌های مختلف، مانند brainstorming، آنالیز SWOT و تحقیقات بازار استفاده کرد.

۲) غربالگری ایده ها

در این مرحله، بهترین ایده‌ها از سایرین جدا می‌شوند. در این راستا، می‌بایست مجموعه‌ای از معیارها تعریف شوند.
سپس استارتاپ ، هر ایده را براساس آن معیار‌ها ارزیابی کند.

در هنام بخوانید: چگونه برای استارتاپ خود، تصمیم اشتباه نگیریم؟!

۳) توسعه و آزمایش

این مرحله با توسعه یک مفهوم آغاز می‌شود. به این مرحله، تست آلفا نیز می‌گویند. در این گام، محصول واقعی وجود ندارد. هدف از این مرحله، تجسم محصول نهایی توسط مشتری است. سپس می‌توان با طرح چند سوال، نظر آن‌ها را در مورد مفهوم موردنظر جمع آوری کرد. سوالاتی که می‌توانند مطرح شوند :
نظر شما در مورد ایده چیست؟
آیا شما برای آن، هزینه می‌کنید؟
آیا این ایده، یکی از نیازهای زندگی شما را برطرف می‌کند؟

۴) تجزیه و تحلیل کسب و کار

در صورتی که سه مرحله قبل، به یک مفهوم قابل ارزیابی و آماده توسعه منجر شود، این مرحله آغاز می شود. در این گام، بازاریابی، برندسازی، سودآوری، رقابت، هزینه ها و استراتژی قیمت گذاری ارزیابی می شوند. اساسا این ها فاکتورهایی هستند که یک مفهوم را به یک کسب و کار تبدیل می کنند. به علاوه، برای ارزیابی هر بخش از عرضه محصول، ارائه مجموعه ای از معیار ها مورد نیاز است.

۵) تست های بازاریابی

تست های بازاریابی به عنوان تست بتا شناخته می شوند. در این گام، محصول در گروه های کوچک و خصوصی تست می شود. این کار با هدف دریافت بازخورد صورت می گیرد. اطلاعات بدست امده در این مرحله، در زمینه تولید محصول نهای بسیار کمک کننده خواهد بود.

۶) توسعه محصول

در صورتی که مراحل قبل به خوبی سپری شوند، حال نوبت به توسعه محصول می رسد. البته در این گام، نمونه اولیه از محصول توسعه و سپس آزمایش می شود. در صورت لزوم نیز تغیرات و اطلاحاتی در آن اعمال می گردد. به علاوه، در این مرحله، استارتاپ می بایست برای تست نام تجاری خود و سایر استراتژی های مورد نیاز برنامه ریزی کند.

۷) تجاری سازی

این مرحله زمانی معنا می یابد که محصول واقعا در بازار باشد. این گام مربوط به فروش محصول و سایر امور موردنیاز برای ادامه روند آن می باشد؛ این امور شامل پشتیبانی فنی، توزیع مناسب و تبلیغات و .. است.

۸) پس از عرضه و قیمت گذاری

این مرحله به طور عمده، این مسئله را ارزیابی می‌کند که قیمت پیشنهادی برای محصول در آغاز کار، همچنان برای استارتاپ کارساز هست یا خیر. در این مرحله، استارتاپ می‌بایست ارزیابی کند که تولید محصول موردنظر، چه میزان هزینه برای آن به همراه داشته است. سپس، براساس این داده‌ها، دوباره شرایط را ارزیابی کند.
اوضاع چگونه پیش می‌رود؟
آیا نیاز به تغییرات یا تنظمیاتی وجود دارد؟
هرگز نباید از ایجاد تغییرات ترسید! حتی پس از تکمیل فرایند توسعه محصول، همواره می‌توان اصلاحیه‌های لازم را اعمال کرد.

در هنام بخوانید: ۴ گام برای اعتبارسنجی ایده استارتاپ

فرایند lean startup

فرایند راه اندازی ناب یا lean startup، در سال ۲۰۰۸ توسط اریک ریز مطرح شد. اریک ریز در سال ۲۰۱۱، کتاب خود در این زمینه را منتشر کرد. این فرایند جدید، جایگاه توسعه محصول به روش سنتی را به طور قابل توجه‌ای کم رنگ کرد. فرایند lean startup بر اساس چرخه ساختن، سنجیدن و یادگیری می‌باشد.

هدف از فرایند lean startup، ساخت نمونه اولیه و یا حتی محصول نهایی نیست! بلکه یادگیری برای بهبود نواقص احتمالی است. یکی از مزایای منحصر به فرد فرایند lean startup، خطی نبودن آن است.

توسعه محصول استارتاپ

۱) برنامه ریزی

پیش از آغاز فرایند توسعه محصول به روش lean startup، می بایست برنامه ریزی کرد. این کار، در جهت کشف مشکلاتی است که استارتاپ، با آن‌ها سروکار خواهد داشت. به علاوه، این مرحله، برای ورود استارتاپ به مرحله تولید، کمک کننده خواهد بود.

۲) ساخت

این مرحله، مربوط به ساخت حداقل محصول پذیرفتنی ( MVP ) می‌باشد. درک این نکته بسیار حیایی است که MVP، نمونه تکمیل نشده از محصول نهایی نمی‌باشد؛ بلکه MVP، ساده ترین نمونه برای معرفی به مشتری است. این کار با هدف در یافت بازخورد از مشتری و بهبود ایرادات آن صورت می‌گیرد.

۳) سنجیدن

این مرحله، شامل اجرای آزمایشات روی MVP و بررسی نتایج آن‌ها است. برای مثال :
با افزودن ویژگی جدید، محصول چه تغییری خواهد کرد؟
با حذف یکی از ویژگی‌ها، چه نتیجه‌ای روی خواهد داد؟
در این مرحله، نتایج آزمایشات تجزیه و تحلیل می‌شوند. به علاوه، واقعیت با نتایج مورد انتظار مقایسه می‌شود. این کار، به بهبود نواقص محصول استارتاپ، کمک شایانی می‌کند.

در هنام بخوانید: چگونه خود را برای استارتاپ جدید آماده کنید؟

۴) یادگیری

داده‎‌هایی که از مراحل قبل جمع آوری شده اند، در این گام، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. سپس با توجه به آن، در مورد ادامه کار تصمیم گیری صورت می‌گیرد. اینکه مسیر قبلی، ادامه پیدا کند یا مسیر جدیدی برای توسعه محصول انتخاب شود.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، فرایند توسعه محصول، یک روند تصادفی نیست. بلکه به رویکردی با ساختار معین نیاز دارد. فرایند‌های ذکر شده در این مقاله، میزان انرژی و هزینه‌های را کاهش می‌دهند. درعین حال نیز به موفقیت محصول استارتاپ، کمک شایانی می‌کنند.

منابع

startups.com

تبلیغات دیجی کول

دنیا کریم پور

سلام! من دنیا کریمپور هستم، دانشجوی داروسازی ورودی بهمن 94، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم دارویی. از وقتی یادمه به نوشتن علاقه داشتم. تجربه‌هایِ جدید، من رو به وجد میارن. لازمه‌ی شروعِ خوب در هر کاری‌ اینه که هویتِ فعلیِ اون حوزه رو بشناسیم و سپس براساس داده‌های فعلی، مسیرِ بعدی رو انتخاب کنیم. تولیدِ محتوا این شناخت رو در زمینه‌های مختلف، هم برای نویسنده و هم مخاطب فراهم می‌کنه. از این جهت علاقه‌مند هستم نوشتن رو به طور هدفمند در این جهت پیش ببرم‌.

Write a Review

پیشنهاد می‌کنیم این‌ها را هم بخوانید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *